Läsa sig empatisk - läsning av skönlitteratur för utvecklande av den empatiska förmågan

1588 visningar
uppladdat: 2002-01-19
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Within the Swedish school and the public library communities it is generally held as a truth that reading of fiction develops the empathic ability of the reader. This opinion is also expressed in political guiding documents for the school system and cultural sector. This paper's main hypothesis is that there is no assembled theoretic ground for the statement that reading of fiction develops the empathic ability. The investigation consists of two parts, the first being theoretical and the second empirical. Definitions of what empathy and reading is, are reviewed in the first part. An analysis of whether and how reading of fiction can develop the empathic ability of the reader follows. Theoretical arguments are borrowed from social psychology, linguistics, sociology of literature, pedagogy, philosophy, aesthetics and library and information science. The organisational model of empathy developed by the social psychologist Mark H Davis, the model of reading developed by the linguist Britt-Louise Gunnarsson and the categories for describing reading experiences developed by the SKRINproject are important for the theoretical analysis. A model partially supporting the statement that reading of fiction can develop the empathic ability is presented. The importance of the readers own motivation (about reading) for a positive outcome (regarding empathy) is emphasised. The second part of the paper is an empirical investigation based on seven interviews with people judged by the author as key moulders of the general opinion in this area. The interviews show that the practitioners' notions about the relation between empathy and reading are mostly intuitive and not anchored in theoretical models. The paper al...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Läsa sig empatisk - läsning av skönlitteratur för utvecklande av den empatiska förmågan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-19]   Läsa sig empatisk - läsning av skönlitteratur för utvecklande av den empatiska förmågan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25752 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×