Tågbuller: utvärdering med binaural teknik samt förslag till åtgärder

1509 visningar
uppladdat: 2000-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Närhet till tågstationen är av central betydelse för järnvägstrafik vilket medför problem med buller. Bullerproblemet åtgärdas vanligen genom att förbättra isoleringen på närliggande fastigheter och/eller med bullerplank längs spåret. Detta är dock kostsamma lösningar och de positva effekterna är i vissa avseenden begränsade. Buller från järnväg beskrivs vanligen med A-vägd ljudtrycksnivå, denna beskrivning har dock vissa begränsingar. För att ge en bättre beskrivning av bullerstörning krävs bättre mätmetoder. Denna studie baseras på binaural teknik som till skillnad från traditionell mätteknik ger möjlighet till autentisk ljudåtergivning. Bullerstörning kan därigenom skattas i lyssningstest. Den inspelade mätsignalen används dessutom för beräkning av ett stort antal mätstorheter, t. ex. A-vägd ljudtrycksnivå men även så kallade sensoriska mätstorheter, som beskriver signalen på ett sätt jämförbart med hörupplevelsen. Syftet med studien är att utvärdera hur olika faktorer påverkar graden av bullerstörning. Bl.a. undersöks effekten av bullerskärmar, skillnader mellan olika tågtyper, körsätt och tåg som på olika sätt avviker från normal gång. Bullerstörning skattades av två olika lyssningsgrupper. Testen visade att bullerskärmarna är effektiva. Sambandet mellan relativ bullerstörning och olika mätstorheter studerades med multipel regressionsanalys. En modell som baseras på de sensoriska mätstorheterna hörstyrka och skarphet ger en bra beskrivning av relativ bullerstörning(r = 0,95). Modellen validerades med ett externt dataset. A-vägd ljudtrycksnivå är dock den enskilda mätstorhet som korrelerar bäst med relativ bullerstörning. För ytterliggare minskning av bullerstörning från järnvägstrafik måste i första hand tåg med avvikelser åtgärdas. Till avvikande tåg räknas godståg som bromsar eller har hjulplattor, vilket är problem som kan minskas med nya konstruktionslösningar. För tunga godstransporter i tätbebyggelse bör man undvika onödiga inbromsningar, t. ex. genom bättre planering och hårdar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tågbuller: utvärdering med binaural teknik samt förslag till åtgärder

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2000-01-01]   Tågbuller: utvärdering med binaural teknik samt förslag till åtgärder
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=25762 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×