Undertransportörens ansvar för godsskador till sjöss

1469 visningar
uppladdat: 2008-03-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den här uppsatsen behandlar undertransportörens ansvar för godsskador gentemot lastägaren inom sjörätten. Vi använder oss av en konstruktivistisk metod i syfte att tillhandahålla funktionella och transparenta lösningar på ett antal problem. Uppsatsen tar ett helhetsgrepp på undertransportörens ansvar, men med tyngdpunkt på vad som kan upplevas som oklara rättsfrågor. Den första frågeställningen är vilka rättsteoretiska grunder undertransportörens ansvar bör anses vila på. Om undertransportören är bunden av ett konossement är grunden för ansvaret det däri avgivna transportlöftet – ansvaret grundar sig på avtal. Ifall undertransportören inte är bunden av ett konossement förordar vi en syn som går ut på att undertransportören genom att omhänderta godset kommer i en avtalsrelation till lastägaren. Att använda sig av en avtalsgrundad modell visar på ett tydligt sätt vad det är man gör när man hanterar undertransportörsansvar och normerar i så liten grad som möjligt den vidare analysen av ansvarets innehåll. Den andra frågeställningen är vilka undertransportörer som får anses utföra transporten och därför skall bära ett ansvar för godsskador gentemot lastägaren. Om undertransportören är bunden av ett konossement ansvarar han enligt transportlöftet såsom huvudtransportör enligt SjöL 13 kap 35 §. Han ansvarar då även för transportsträckor han inte själv de facto utför. När ansvaret istället baserar sig på omhändertagande av gods skall enligt vår mening såväl en utförandetransportör som en mellantransportör anses utföra transporten. En sidotransportör skall däremot som utgångspunkt inte anses utföra transporten. Den tredje frågeställningen är enligt vilka regler och villkor undertransportörens ansvar skall bestämmas. Om undertransportören är bunden av ett konossement utgör villkoren i konossementet avtalsinnehåll mellan undertransportören och lastägaren. Om ansvaret istället grundar sig på omhändertagande av gods skall undertransportörens villkorsvariant som huvudregel utgöra avtalsinnehåll mellan undertransportören och lastägaren. Det främsta undantaget från denna huvudregel m...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Undertransportörens ansvar för godsskador till sjöss

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-18]   Undertransportörens ansvar för godsskador till sjöss
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=26752 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×