Titanic - Historien om det osänkbara skeppet

9 röster
16306 visningar
uppladdat: 2004-02-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Historien om världens största modernaste osänkbara skepp börjar planeras år 1907. Två stycken lyx-skepp var planerade att byggas, de fick namnen Olympic och Titanic. Även ett tredje skepp var planerat att byggas senare, det skulle få namnet Britannic.

År 1908-1909 börjar så själva byggandet av skeppen Olympic och Titanic på Harlan & Wolf skeppsbyggeriet i Belfast på Irland. Så den 31 maj år 1911 sjösattes så stommen av skeppet som hade fått namnet R.M.S Titanic. Drygt 12 månader senare, den 31 mars år 1912, var Titanic fullt utrustad och seglingsklar. 268 m lång och drygt 46 000 ton tung var då skeppet det modernaste och lyxigaste i sitt slag som byggts. Rederiet White Star Line var stolta ägare av Titanic och skulle använda skeppet för atlanttrafik mellan Southampton, England & New York, USA.
Efter drygt 10 månader av installation och provturer avseglar så R.M.S Titanic den 1 april 1912 från varvet på Irland och två dagar senare anländer hon till Southampton i England.
Klockan 12.00 den 10 april 1912 avseglar R.M.S Titanic från Southamptondockan och undgår med nöd och näppe att kollidera med den amerikanska ångaren New York. Klockan 19.00 anländer Titanic till Cherbourg för att ta upp passagerare.

Klockan 21.00 samma kväll avseglar hon mot Queenstown. Dagen efter, den 11 april 1912 klockan 12.30, anländer skeppet till Queenstown för att ta upp fler passagerare och post. Så klockan 14.00 samma dag avseglar så R.M.S Titanic från hamnen i Queenstown på sin jungfruresa mot New York, USA med 1.316 passagerare och 891 besättningsmän.
Några intressanta fakta om Titanic var bl.a. att skeppet var utrustat med 16 stycken livbåtar och 4 stycken räddningsflottar. De kunde tillsammans endast ta emot 1 200 personer vilket var väldigt lite eftersom besättningen + passagerare uppgick till drygt 3 200 människor.

Priserna för att åka med Titanic var enormt stora beroende av vilken biljettkategori man valde. Priset för en 1:a klass biljett kostade 870£ (drygt 10.000 Skr) 0ch en 3:e klass biljett kostade endast 2£ vilket motsvarar drygt 25 Skr. Skeppets kapten var Captain E J Smith en rutinerad sjöfarare som seglat över 320 000 mil för rederiet White Star Lines räkning under årens lopp.

Provianten ombord på Titanic bestod av bl.a. annat följande saker : 35.000 färska ägg , 40 ton potatis , 1000 flaskor vin och 15.000 flaskor med öl. Andra saker som behövdes ombord var exempelvis 12 000 middagstallrikar, 40 000 olika sorters handdukar, 45 000 bordsservetter, 1000 ostrongafflar och 15 000 champagneglas.

Titanic seglade under den första dagen drygt 62 mil, den 2: a dagen 83 mil och dag 3 nästan 88 mil. Vissa av passagerarna var ivriga att komma till New York snabbt så de manade på kaptenen att öka hastigheten ännu mer. Kapten Smith ville dock inte detta eftersom man under dagen siktat flera isberg. Detta var under söndagen den 14 april 1912.
Så hände plötsligt det katastrofala. Klockan 23.40 på natten upptäcker utkiken ett isberg rakt framför skeppet. Isberget verkar inte så stort men utkiken slår larm om att gira skeppet. Titanic hinner inte gira tillräckligt mycket utan kör rätt på isberget som sliter upp en 90 meter lång reva på skeppets högra sida.
Paniken bryter ut på Titanic och kaptenen som vet att inte livbåtarna räcker till alla passagerare och besättningsmän beordrar att kvinnor och barn skall ta plats först i livbåtarna. Bara för att inte befolkningen ska dö ut. Men tänk er själva om eran pappa/bror/man skulle stanna kvar på skeppet medans ni får lov att sätta er i en livbåt och åka därifrån…
Människor som inte får plats i livbåtarna kastar sig i vattnet i panik men många fryser inom några minuter ihjäl i det kalla vattnet. Titanic lyckas hålla sig flytande i drygt 2 1/2 timme innan hon klockan 02.20 sjunker ner i atlantens kalla vatten för gott.
Skeppet Carpathia är det första skeppet som anländer till olycksplatsen för att plocka upp överlevande människor. Carpathia anländer klockan 03.30 och den första livbåten plockas upp klockan 04.10. Några timmar senare, klockan 08.50 lämnar Carpathia olycksplatsen för avresa mot New York. Med sig har skeppet 712 stycken överlevande.1 495 passagerare dog i atlantens kalla vatten.
Vraket av Titanic upptäcktes 1985 av en man vid namn Dr. Robert Ballard, en havsforskare i samarbete med Woods hole Oceanographic Institution. På havets botten befinner sig idag vraket av Titanic i två delar. Forskarna tror än idag att vraket bröts itu när dom väldiga vattenmassorna strömmade in i fartyget på väg ner i djupet. För och akter partiet hittades på botten med c:a 60meters mellanrum, 4 km ner. Så ligger Titanic än idag, näst intill orörd.

Om du skulle sätta dig in i situationen:
Du är rik och har en första klass biljett. Du tycker att det är j...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Titanic - Historien om det osänkbara skeppet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-02-06]   Titanic - Historien om det osänkbara skeppet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2687 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×