Multinationella Företag - Coca Cola

12 röster
23071 visningar
uppladdat: 2004-02-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Historia

Coca Cola uppfanns av apotekaren John Styth Pemberton den 8 maj 1886 i Atlanta, USA. Han mixade en massa ingredienser som blev ett koncentrat som man skulle späda ut med vatten. Drycken serverades som törstsläckare på de lite finare barerna. Varumärket Coca Cola registrerades 1893 den 31 januari, den nu världskända logotypen för Coca Cola, med två snirkliga C skapades av Pembertons revisor och goda vän, Frank Robinson. Marknadsföringen var viktig redan i början och den första annonsen kom ut 1886. 1887 så sålde man receptet för 1200 dollar till Asa Chandler, tyvärr så dog Pemberton 1888 så han fick aldrig uppleva hur populärt hans recept blev. Det spred sig snabbt och redan 1895 så kunde man få tag i Coca Cola i hela USA. 1899 så kom man med den goda idén att försöka sälja Coca Cola på flaska. Man gjorde ett kontrakt så att lokala läsktillverkare skulle tillverka drycken om The Coca Cola Company stod för koncentratet, marknadsföringen och varumärket. Sen bidrog tillverkarna med realkapital och arbetskraft.

1910 så kom det flera kopior på marknaden som hade liknande förpackningar och namn som Coca Cola, det blev en hård konkurrens och kunderna hade svårt för att hitta originalprodukten. Då bestämde man att det skulle tillverkas en flaska som var unik för det riktiga Coca Cola Company, man skulle bara behöva se på flaskan och veta att det här var originalet. En tävling utlystes bland alla flasktillverkare och vinnaren blev den svenske glasblåsaren Alexander Samuelsson. År 1915 så fick han patent på den klassiska flaskan. Flaskan, som är världens idag mest kända förpackning, är ett eget registrerat varumärke. År 1928 så såldes Coca Cola nästan bara på flaska, samma år så sponsrade Coca Cola de Olympiska Spelen, främst som dryck till den amerikanska OS laget. Sedan dess så har Coca Cola alltid varit sponsor. 1931 så kom en annan svensk med i bilden, nämligen Haddon Sundblom. Det var han som kom med förslaget till Coca Cola’ jul kampanj. Han ritade en tjock, rundkindad och väldigt röd tomte med det stora vita skägget. I drygt trettio år så fortsatte han att rita nya tomtar varje år.

Lanseringen av Coca Cola i Sverige dröjde ända till 1953, före det så hade det smugglats en tid före lanseringen. Sex olika privatägde bryggerier fick tillverkar licens, men med tiden så förlorade de flesta bryggerierna kontrakten och till sist så återstod endast Pripps Bryggerier. 1996 så valde man ändå att bryta kontraktet med Pripps för att istället starta en egen verksamhet. Sveriges kommuner försökte att locka till sig företaget eftersom att det skulle innebära en enorm inkomst. Efter flera utredningar och kontroller så valde man tillsist Jordbro Företagspark i Haninge, Stockholm. 1998 så var kontor och anläggningar klara för invigning av statsministern Göran Persson.


Coca Cola idag

The Coca Cola Company är idag världens största läskedryckstillverkare, 98 procent av Jordens befolkning känner till den speciella glasflaskan och den snirkliga logotypen. Förutom Coca Cola så tillverkar man också världens andra största läskedrycker Coca Cola Light, Fanta och Sprite, förutom dom så finns det ju förstås lokala blandningar och light varianter av dom. Varumärket Coca Cola marknadsförs i över 200 länder och de andra produkterna som också produceras av Coca Cola marknadsförs över 230 länder. Produkterna från The Coca Cola Company säljs i över en miljard exemplar, om dagen. Alla produkter uppskattas av de flesta men Coca Cola har den bredaste målgruppen. Man riktar in sig främst på ungdomar men världens mest populära läskedryck dricks av både gammal och ung. Företaget har ungefär 25000 anställda överallt i, de har 850 medarbetare varav 350 jobbar i Sverige på Jordbro anläggningen. Företaget omsätter ungefär 20,5 miljarder om året och säljer 330 miljoner liter dryck enbart i Sverige. Företaget utvecklas hela tiden och lanserar nya dryckesblandningar och reklamer till dom. Eftersom man måste uppdatera sig hela tiden med omvärlden så kommer det förmodligen att utvecklas mer och mer för varje år. Men ett är då säkert, Coca Cola kommer alltid att finns kvar.


Mina ställningstaganden

Coca Cola är redan ett dominerande företag på sin marknad, de har många konkurrenter men Coca Cola är så pass uppskattad att man inte behöver oroa sig för att bli nedtryckta av t.ex. Pepsi. Visst kommer det alltid att finnas nya företag som kommer upp med nya populära drycker som håller i sig ett tag, folk blir ganska trötta på det nya i längden. För jag tror att Coca Cola alltid kommer att vara populärt, det har hängt med nu så länge så att folk inte kan vara utan den. Fast trots att Coca Cola är så stort så är det ju inte helt omöjligt för andra mindre företag att sticka upp på marknaden med en kopia eller helt ny dryck, det är det positiva med det hela, Coca Cola är stort men inte för stort.

Om man måste kalla utvecklingen för The Coca Cola Company för konsekvenser så måste det väl bli att om de fortsätter i samma stil, som de i och för sig har gjort i över hundra år, så kommer de andra företagen kanske att ge upp eftersom att kunderna har så stor efterfrågan på Coca Cola. Men det är ganska osannolikt, eftersom att det alltid kommer att finnas dom som inte tycker om Coca Cola, alla tycker ju faktiskt inte samma. Och dessutom så producerar The Coca Cola Company mer än bara den världsberömda drycken, som t.ex. MER som är oerhört populärt i Sverige och även andra drycker. Så att det finns nog inte så många negativa konsekvenser av att Coca Cola utvecklas i framtiden. Jag tror inte att man skulle behöva hindra Coca Colas utveckling, det är väl bara bra att de sprider ut sig över världen och skapar nya arbetsmöjligheter. För det är väldigt många som köper Coca Cola och de tjänar oerhörda pengar på sina produkter.

Riskerna med att få allt för dominerande företag på världsmarknaden blir ju att de större företagen trycker undan de mindre. Coca Cola skulle ju kunna få monopol på sin vara om alla de andra företagen gav upp striden. Och dessutom så har företaget så oerhört mycket pengar så att det skulle vara möjligt att kunna köpa upp rättigheterna. Fast det har de ju som redan gjort i en viss mån. Koncentratet till Coca Cola är ju ett hemligt recept så att moderbolaget äger ju rättigheterna till tillverkningen. Om nu Coca Cola skulle bli allt för dominerande så skulle de kunna höja priserna väldigt mycket eftersom att de nästan har en slags monopol, och då skulle det ju ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Multinationella Företag - Coca Cola

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2012-11-30

    Hej! Har aldrig sätt en sådan grym text, hoppas ni kan forsätta med sådana texter. För tack vare de, får jag alltid höga betyg och slipper leta efter hemsidor och fakta.

Källhänvisning

Inactive member [2004-02-06]   Multinationella Företag - Coca Cola
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=2693 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×