Kulturinverkan på modekonsumenter - en studie av Zara och H&M:s image i Spanien och Sverige

1704 visningar
uppladdat: 2004-06-07
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och varför kläder och design uppfattas annorlunda i det land där kläderna designas och eventuellt tillverkas i förhållande till hur plaggen uppfattas i andra länder där de säljs. Metod: Då vårt ämne rör konsumenters subjektiva uppfattningar har vi använt oss av ett kvalitativt angreppssätt. Vi har intervjuat respondenter i två olika länder, Spanien och Sverige angående två klädesföretag, H&M och Zara, som har dessa två länder som hemland respektive utland. Vi har därefter analyserat empirin genom att sätta den i ett teoretiskt perspektiv. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska grunden i uppsatsen utgörs av tre teoriområden: Marknadsföringsteori ur ett företagsperspektiv, som tar upp faktorer hos företagen som kan bidra till de skillnader konsumenterna upplever finns eller inte finns mellan klädkedjorna; Konsumentpsykologisk teori som ökar förståelsen för de psykologiska processer hos konsumenterna som påverkar hur företagen och deras marknadsföringsstrategier upplevs, och image skapas; Kulturrelaterad teori som försöker förklara den effekt kulturskillnader får på konsumentbeteende, vilket är relevant då vi ämnar jämföra två länder med olika kulturer. Empiri: Vår empiri utgörs av intervjuer med fem respondenter i Spanien och fem i Sverige som har kännedom om både Zara och H&M. Det empiriska materialet bearbetades i efterhand genom att vi sorterade respondenternas svar efter olika återkommande teman i intervjuerna. Slutsatser: Vid nyetablering i ett främmande land är det av största vikt att skaffa sig information om landets kultur. Ju större skillnad det är mellan det nya landets kultur och kulturer man redan är bekant med, desto utförligare information behövs. Har man skaffat sig en god kunskap om ett lands kultur ans...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kulturinverkan på modekonsumenter - en studie av Zara och H&M:s image i Spanien och Sverige

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-06-07]   Kulturinverkan på modekonsumenter - en studie av Zara och H&M:s image i Spanien och Sverige
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28142 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×