Konsumentkaraktäristikens betydelse inom rese- och resmålskommunikation

1261 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SAMMANFATTNINGIndustrin för turism har vuxit kraftigt de senaste åren. Ett exempel på det är turismindustrin i Sverige där turister under år 2004 spenderade drygt 172 miljarder kronor, vilket är en ökning med nästan 57 procent i löpande priser sedan år 1995. Konkurrensen om dessa turismintäkter har även ökat väsentligt de senaste åren. Inom marknadskommunikationsforskning har stor vikt lagts vid mätningen av reklameffektivitet och mediekanalsval eftersom mediekanalsval är en kritisk fråga vid marknadsföringsåtgärder. Det är därför kritiskt att förstå den inverkan som olika kommunikationskanaler har på konsumenterna för att turistmarknadsföringsföring ska kunna utformas genom bättre strategiska beslut angående marknadskommunikation och medieval.Syftet med denna uppsats är därför att beskriva och generera kunskap kring olika konsumentkaraktäristiksgrupper och deras mediekanalspreferenser för reklam och information gällande resor och resmål. Dessutom ämnar uppsatsen påvisa om det finns ett samband mellan mediekanalspreferenser och den uppfattade perceptionsnivån för rese- och resmålskommunikation inom kanalerna.Vi har utgått ifrån teori som behandlar olika faktorer vilka kan användas för att segmentera respondenterna i olika konsumentkaraktäristiker. Detta för att se om konsumentkaraktäristiken har en betydelse för mediekanalspreferenserna. Den vetenskapliga referensramen innefattar även teori gällande de olika mediekanalerna som är behandlade i undersökningen, bland annat gällande deras genomslagskraft.Uppsatsens mål är att svara på frågeställningarna; Påverkar konsumentkaraktäristiken mediekanalspreferenserna gällande rese- och resmålskommunikation? Finns det ett samband mellan konsumenters mediekanalspreferenser och deras uppfattade perceptionsnivå för rese- och resmålskommunikation inom de olika mediekanalerna. För att kunna svara på detta har vi utfört tre kvalitativa förintervjuer som underlag, utöver teorin, för den kvantitativa enkätundersökning som vi genomfört med 150 respondenter i målgruppen 20-30 år.Den sammantagna slutsatsen som kan dras av den analys som är genomförd är att det finns en viss påverkan från konsumentkaraktäristiken på mediekanalspreferenserna gällande rese- och resmålskommunikation. Vissa konsumentkaraktäristiker visade sig påverka mediekanalspreferenserna till högre grad än andra, och en betydande karaktäristik visade sig vara kön. Samband påvisades mellan mediekanalspreferenser samt var respondenterna ansåg sig uppmärksamma och bevara rese- och resmålskommunikation bäst. Dock fanns det även hä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Konsumentkaraktäristikens betydelse inom rese- och resmålskommunikation

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Konsumentkaraktäristikens betydelse inom rese- och resmålskommunikation
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28366 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×