Relationsmarknadsföringens betydelse vid behållandet av befintliga företagskunder inom bankverksamhet

1461 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den traditionella marknadsföringen med de fyra P:na i fokus är inte lika effektiv längre, och effekten av masskommunikation är lägre. Många företag har därför insett vikten av att använda sig av relationsmarknadsföring för att lyckas på marknaden, där uppfyllande av både företagets och kundernas mål är viktigt. Relationsmarknadsföring är ett brett begrepp som i huvudsak syftar till att skapa, behålla och förhöja relationer. Målet med relationsmarknadsföringen är att skapa långsiktiga relationer för att kunder ska fortsätta göra affärer med företaget, och på det sättet uppnås långsiktig lönsamhet. Tidigare forskning har påpekat vinsterna med att behålla sina nuvarande kunder, snarare än att ständigt skaffa nya, och att det kostar sex gånger mer att skaffa en ny kund än att behålla en existerande. Relationsmarknadsföring har visat sig passa bra in på tjänsteföretag. Inom bankverksamhet är tillämpningen av relationsmarknadsföring viktig då dessa företag tillhandhåller en tjänst som kräver ett förtroende från kunden, samt att goda relationer kan ses som en fördel i denna bransch som har fått ökad konkurrens. Dessutom är tjänsterna ganska lika och då bankerna inte vill konkurrera med pris blir relationer viktiga. Dagens bankkunder är inte lika lojala som tidigare generationer, och rörligheten bland dessa kunder har ökat. Därför blev syftet med vår uppsats att undersöka hur banker försöker behålla relationer till kunderna genom tillämpning av relationsmarknadsföring. Den empiriska delen grundar sig på en fallstudie med hjälp av en intervju där vi har valt att kalla studieobjektet för Alfa banken, då deras egentliga namn inte fick framgå. Intervjun genomfördes med kontors- och tillika chefen för verksamheten i norrland. Resultatet visar att tillämpningen av relationsmarknadsföringen sker till stor likhet av vad som framg...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Relationsmarknadsföringens betydelse vid behållandet av befintliga företagskunder inom bankverksamhet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Relationsmarknadsföringens betydelse vid behållandet av befintliga företagskunder inom bankverksamhet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28771 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×