SammanfattningEnligt 3 § jämställdhetslagen (JämL) skall arbetsgivaren bedriva ett målinriktat arbete för att aktivt främja jämställdhet i arbetslivet. I uppsatsen redovisas 3—11 §§ JämL i syfte att påvisa arbetsgivarens skyldigheter att verka för ett aktivt jämställdhetsarbete, det är uppsatsens fokus samt svaret på en av rättsfrågorna. Det framgår även hur jämställdhetsarbetet och jämställdhetslagen har vuxit fram, hur det fungerar i nutid och tankarna om framtiden.Framväxten av jämställdhetsarbetet och jämställdhetslagen samt kort historik är delvis skriven ur EG-rätten, statens offentliga utredningar (SOU) och regeringens propositioner. Nutidsarbetet redovisas också i SOU-rapporter och regeringens propositioner och en tolkning av det aktiva jämställdhetsarbetet finns att läsa i kapitlet av JämO. Framtidstankarna är nedskrivna framförallt i EG-rätten och i SOU 2006:22.Under uppsatsens tillkomst har vi/författarna haft praktik på Forshaga kommun. Uppdraget på praktiken bestod i att anordna en utbildningsdag i jämställdhet för kommunens chefer och de fackligt förtroendevalda. I uppsatsen framgår en sammanställning av en enkätundersökning som skedde i samband med utbildningsdagen. För att vidareutveckla svaren och närmare redovisa hur jämställdhetsarbetet bedrivs idag samt hur förbättringar kan ske gjordes kvalitativa intervjuer med tre chefer och en fackligt förtroendevald, som också blev svaret på vår andra rättsfråga, hur det fungerar rent praktiskt.Inledningsvis i uppsatsen har vi använt oss utav traditionell juridisk metod som innefattar både rättsdogmatismen och rättspositivismen. Utifrån det rättsdogmatiska perspektivet har vi utgått från rättskällor som lagtext och förarbeten. Tillämpliga lagrum i texten är hämtade ur jämställdhetslagen (1991:433). Vidare använde vi oss utav det rättspositivistiska perspektivet då vi gjort både kvantitativa och kvalitativa undersökningar i form av enkätundersökningar och intervjuer. De kvantitativa undersökningarna visade si...