Läs- och skrivinlärning i grundskolan och särskolan - Likheter och skillnader

2018 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Chourbagi, Zouhaira. & Jönsson, Marie. (2006). Läs- och skrivinlärning i grundskolan och särskolan - Likheter och skillnader. (Reading and Writing Skills in the Primary and Special Schools, Simularities and Differences). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola Syftet med vårt arbete är att ur ett specialpedagogiskt perspektiv lyfta fram metoder för läs- och skrivundervisning som används i grundskolans första årskurser samt i särskolan. Vi frågar oss vilka metoder som är aktuella, vilka metodiska likheter och skillnader som kan iakttas mellan grundskolans och särskolans undervisning samt vilken den specialpedagogiska rollen är i den första läs- och skrivinlärningen. Studien är en kvalitativ undersökning som bygger på halvstrukturerade intervjuer av tio yrkesverksamma lärare och specialpedagoger, fem lärare från grundskolans årskurs två och fem specialpedagoger från särskolan. Intervjuerna redovisas genom meningskoncentrering. Resultatet visar att LTG-metoden och den Nya Zeeländska metoden; ”Att läsa och skriva tillsammans” är vanliga metoder att utgå ifrån i grundskolan. I särskolan används LTG-metoden och Wittingmetoden, samtidigt som ordbildsmetoder är viktiga. Båda skolformerna understryker vikten av noggrannhet, struktur och en långsam inlärningstakt. Man vill skapa engagemang för att väcka läslust och skrivintresse. De huvudsakliga skillnaderna handlar om arbetsorganisationen kring lärandet, där man inom särskolan arbetar mer individualiserat. Det är specialpedagoger som arbetar med särskoleelevernas läs- och skrivinlärning. För grundskolans elever i behov av särskil...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Läs- och skrivinlärning i grundskolan och särskolan - Likheter och skillnader

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Läs- och skrivinlärning i grundskolan och särskolan - Likheter och skillnader
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29515 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×