Företagsanalys av Ericsson - ett företag under kris

2184 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Det har varit mycket diskussion kring Ericsson de senaste åren. Företaget har gått igenom ett flertal stora förändringar, här kan nämnas bland annat stora personalnedskärningar samt vikande efterfrågan på vissa produkter, dessutom har man redovisat förluster vid ett flertal tillfällen. Detta har gjort att vi har valt att titta närmare på Ericsson och vad som låg bakom den kris företaget gick igenom i början av 2000-talet, hur de har lyckats återuppbygga företaget efteråt och vad det var för ett bolag efter krisen. Syfte: Vi har valt att beskriva och analysera Ericsson 2000-2004 och besvara frågeställningarna nedan. Frågeställningar: • Vad orsakade krisen Ericsson gick igenom i början av 2000-talet? • Hur har de lyckats återuppbygga Ericsson efter krisen, samt hur ser företaget ut år 2004? Avgränsning: Vi har avgränsat vår analys av Ericsson till åren 2000-2004. Denna period har valts eftersom det krävs ett flertal år för att kunna få med hela cykelns utveckling med dess upp- och nedgång. En annan avgränsning är att vi utgår från koncernen och inte går djupare in på enskilda bolag. Metod: I denna uppsats har endast sekundära källor använts i form av bland annat artiklar, årsredovisningar och böcker. Dessa har sedan tolkats utifrån fyrkantsmodellen och med hjälp av nyckeltal samt textanalys för att svara på våra frågeställningar. Slutsatser: Det som orsakade krisen var i huvudsak tre faktorer: konjunkturnedgång, minskad efterfrågan och teknikskifte. Även de stora förlusterna och felsatsningarna på mobiltelefoner kan nämnas som en bidragande orsak. Vändningen i företaget har skapats genom införandet av en ny strategi, tillförandet av nytt kapital genom en stor nyemission samt effektivisering och rationalisering. Den lyckade satsningen på 3G som slog väl ut genom många nya ordrar till företaget har också bidragit till vändningen. Positivt för utvecklingen har också varit det nytillkomna marknadssegmentet som innebär tjänster och service av de befintliga näten. Förslag till fortsatt forskning: Som förslag till fortsatt forskning ser vi möjligheten att studera åren innan den tidsperiod som här använts, då den stora uppgången i Ericsson kom, och vad det var s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Företagsanalys av Ericsson - ett företag under kris

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Företagsanalys av Ericsson - ett företag under kris
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29664 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×