Att sälja en skola ­ en multimodal analys av två gymnasieskolors informationsbroschyrer

1721 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Med den här uppsatsen vill vi titta närmare på hur gymnasieskolorna i Göteborg marknadsför sig. Vi vill se vilken värld en niondeklassare möter på sin väg att välja gymnasium. Vad tar avsändarna upp och hur försöker de få läsaren att ta åt sig av informationen? Vi har valt att titta närmare på broschyrer från två skolor i Göteborgsregionen: en friskola, Donnergymnasiet, och en kommunal skola, Hulebäcksgymnasiet, broschyrer som skolorna använder i sin marknadsföring. Syftet med uppsatsen är följaktligen att visa hur dessa två skolor presenterar sig själva. För att undersöka skolornas marknadsföring har vi valt att göra en multimodal analys. I en multimodal analys undersöker man hur text och visuella uttryck skapar sammanhang och kommunicerar med oss. Man tittar alltså på hela framställningen och hur elementen kombineras ihop för att skapa mening. Den multimodala analysen har visat att skolor försöker locka till sig elever på liknande sätt. Båda skolor fokuserar mycket på fenomen som ligger utanför själva undervisningen: stämningen på skolan är viktig i båda fallen, tillsammans med traditioner och idrott och hälsa. En annan likhet är att båda skolor trycker på identitet, men i olika grad. De vill utmärka sig och visa att de är extraordinära. Det är av betydelse för läraryrket att vara medveten om hur profilering och marknadsföring påverkar arbetet och arbetsplatsen. En tydlig profil färgar lärarens vardag genom att denna visas u...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att sälja en skola ­ en multimodal analys av två gymnasieskolors informationsbroschyrer

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Att sälja en skola ­ en multimodal analys av två gymnasieskolors informationsbroschyrer
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29749 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×