Hjulslitagestudie hos malmvagnar vid LKAB:s spårnivå under jord: orsaker och materialanalys

1426 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbetet gick ut på att ta reda på orsakerna till de ökade hjulslitaget hos malmvagnarna vid LKAB:s anläggningar under jord. Hjuluppföljning har visat att drifttiden hos hjulaxlarna har sjunkit med åren och ett ökat antal hjulbyten är ett faktum. Utslitna hjul upparbetas genom påläggssvetsning med ett austenitiskt rostfritt material medan nya hjul är gjorda av perlitiskt kolstål. Nya osvetsade hjul håller ca. 22 månader och alltså dubbelt så länge som ett påläggssvetsat hjul. Arbetet inriktades främst på att jämföra de två materialens strukturer, hållfasthet med hjälp av hårdheten och eventuella synliga nötningsförlopp. Prover för undersökning i mikroskop tillverkades. Även studiebesök, intervjuer och litteraturstudier utfördes för att få kunskap i ämnet. Resultatet visar ett högt deformationshårdnande hos svetsmaterialet. En hög deformationshärdning leder till ökad känslighet för adhesivt slitage. Ett adhesivt slitage är utmärkande för en glidande kontakt med höga kontakttryck och återfinns med största sannolikhet vid fläns- och rälskontakten i skarpa kurvor. Den vanligaste nötningsmekanismen för kolstålet i dess löpbana är ytutmattning då små flakliknande fragment kunde urskiljas i slitytan vid mikroskoperingen. Svetsmaterialet är av en mycket grovkorning struktur men innehåller få orenheter. Sprickbildning i korngränser från slitytan och en bit in i svetsen kunde urskiljas. P.g.a den höga deformationshärdningen och graden av hållfasthetsökning är det sannolikt att materialet kan komma att uppträda sprött närmast ytan. Kolstålet för grundmaterialet har en mycket finkorning perlitisk struktur med perlit som den dominerande strukturbeståndsdelen. Deformationsdjupet och härdningen är lägre för kolstålet då lamellerna i perliten bromsar upp deformationen. Ingen skillnad i hårdhet mellan de två olika materialen kunde upptäckas. Räls- och hjulprofilernas inverkan på slitaget har en stor betydelse. Platta hjul- och rälsprofiler kan leda till höga dynamiska krafter som leder till onödigt slitage på både hjul och räls. Orsaker till ett ökat hjulslitage beror på många olika variabler och i det här sammanhanget är förekomsten av platt rälsprofil en av flera orsaker. Bättre reparationer kan åstadkommas med omsvarvning så att ny profil erhålles....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hjulslitagestudie hos malmvagnar vid LKAB:s spårnivå under jord: orsaker och materialanalys

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Hjulslitagestudie hos malmvagnar vid LKAB:s spårnivå under jord: orsaker och materialanalys
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29773 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×