Athlete Celebrity Endorsement- utmaningar för AXA, HTH och V6

1422 visningar
uppladdat: 2008-01-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag använder celebrity endorsers i sina marknadsföringsstrategier. Vi valde att studera detta genom att välja tre svenska idrottsstjärnor i form av Susanna Kallur, Carolina Klüft och Kajsa Bergqvist. Vidare undersöker vi strategierna med hjälp av följande företag; AXA, HTH och V6. Valet av företag gjorde vi utifrån att de tre företagen med respektive atlet, är verksamma inom helt skilda branscher. För att få en ökad förståelse för användningen av celebriteter i marknadsföringsstrategier är uppsatsen utformad som en kvalitativ studie. Uppsatsen är baserad på semistrukturerade intervjuer med antingen marknads- eller produktionschef på ovannämnda företag. Uppsatsen belyser de utmaningar som dagens marknadsförare handskas med när de ska välja en känd idrottsprofil som ska representera företaget externt. Idrottsprofilen måste vara trovärdig, ha attraktiva egenskaper samt direkt koppling till produkten och till den målgrupp som företaget vänder sig till. Uppsatsen belyser även de risker som strategin att använda sig av en idrottsprofil kan medföra. Vårt empiriavsnitt behandlar det resultat vi fått fram genom gjorda intervjuer. Tyngdpunkten i uppsatsen läggs vid fokusering av dessa intervjusvar. Tillsammans med teorin ska emperin mynna ut i, och vara stommen i vår analys. Under de senaste decennierna har användningen av celebriteter inom marknadsföring ökat rekordartat. Företag spenderar enorma summor på att betala kända personer för att de ska expo...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Athlete Celebrity Endorsement- utmaningar för AXA, HTH och V6

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-18]   Athlete Celebrity Endorsement- utmaningar för AXA, HTH och V6
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29786 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×