Analys av livräddningsundervisning i skolan
uppladdat: 2000-07-04
Inactive member
Varför borde eleverna i skolan lära sig livräddning? Vårt svar på den frågan är: vart annars ska de lära sig detta om inte i skolan? Livräddningsundervisning är för det första en viktig del i samhället eftersom vi i vill undvika så många drukningsolyckor som möjligt. För att nå detta mål, som är en väldigt viktig samhällsfråga, så borde det vara obligatoriskt att man lär sig detta i skolan. Vi tycker däremot inte att man borde få betyg på denna kunskap – man kan inte mäta förmågan att rädda liv i bokstäver.
Det här är vad läroplanen säger om vad man bör uppnå i kursen Idrott & Hälsa(60p) på gymnasiet:
”- ha grundläggande kunskaper om och kunna tillämpa livräddning och första hjälpen”
Detta är, förstås, en ganska luddig beskrivning av vilka kunskaper eleven ska ha men den täcker ändå ett väldigt stort område. Det står t.ex. inte på vilket sätt man skall livrädda en person som håller på att drunkna eller vilka metoder av första hjälpen man skall kunna. Det är tydligen upp till läraren att välja det.
Vi tycker att livräddning bör vara ungefär som brandövningar är – inte inbakat i en kurs som man får betyg på. Det borde alltså vara en utomstående övning / kurs som alla går igenom – precis som brandövningar är. Till denna övning / kurs borde det finnas klara instruktioner för vad man bör kunna och dessa instruktioner bör vara nationella så att alla i hela landet lä...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2000-07-04] Analys av livräddningsundervisning i skolanMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3 [2024-04-28]