Drivkraft
5334 visningar
uppladdat: 2004-05-23
uppladdat: 2004-05-23
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Det är därför överraskande att järnvägen en tid tycktes utvecklas snabbare än lokomotivet.
Kolgruvloken: Var den första kommersiella användningen av ångkraft vid järnvägar, och det ”för” oss tillbaka till Middelton Railway i Yorkshire. En av dem som i början av 1800-talet var mest framstående då det gällde att förbättra ångmaskinen var Matthew Murray.
Hans kompanjon var John Blenkinsop. Murray hade uppfunnit den korta D-formade plansliden och härigenom förbättrat ångans in och utströmmningsmöjligheter.
Det är ett historiskt faktum att ångdriften togs i bruk den 12 augusti 1812 med två lokomotiv som kallades Salamanca och Prince Regent. Kugghjulsdriften kom att användas vid Middleton Railway ända fram till 1835. George Stephenson var son till en gruveldvakt som var maskin byggare vid Killingworth Colliery medan Timothy Hackwort var smed i Wylam, där Stephenson fötts. Även Hackworth skulle längre fram bli mycket omtalad. Stephnson hade fått utbilda sig själv i en mycket hård värld, Fattigdomens värld. George Stephnson levde mellan 1781-1848. Stephnson gav sig i kast med att konstruera lokomotiv. Han var inte någon helt nyskapande uppfinnare, men han åstadkom många stora förbättringar, han var ihärdig och var en klok affärsman. I sina första lokomotiv kopierade han Murrays arrangemang med ångpanna och överliggande cylindrar med tillhörande anordningar. Redan från början satsade han helhjärtat på iden om friktionen som drivkraft. År 1814 byggde han My Lord och vars två cylindrar drev de två axlarna via kugghjul och transmissionsaxlar. Året därpå övergick han till direktdrift.
Sir Goldsworthy Gurney var en av ångdriftens pionjärer. År 1826 gjorde han tre viktiga uppfinningar. Den första var en säkerhetspropp för fyrboxen som smälte och fyllde fyrboxen med ånga om vattenståndet i pannan blev för lågt. Den andra var en slidstyrning som skulle utnyttja ångas expansionskraft. Den sista uppfinningen var ett blästerrör som åstadkom ett jämnt drag i eldstaden när maskinens avloppsånga leddes in i skorstenens mitt.
Stockton-Darlington-banan
George Stephenson var nu 40år gammal och den oundvikliga depressionen drabbade Europa efter napoleonkrigen neutraliserades av en stark industriell expansion i England och Frankrike. Birkinshaws valsade järnräls skulle få en stor betydelse. Floden Tees var den naturliga transportvägen för Durhamkolfälten i nordöstra England, men mellan Darlington inne i landet och Stockton Tees behövdes en järnväg av större format än tidigare. Den stora familjen Pease stod bakom företag och man ”anställde” George Stephnson som nu var berömd i orten. Stockton och Darlington Railway bildades 1821 och det skedde med män, hästar eller på annat vis. Stephnson hävdade att man borde avse ”ångdrift”. Edward Pease var som alla andra ”rika” försiktiga med invändningar. Så det hela slutade med att far och son Stephenson byggde det första ånglok som gått i privatäg allmän trafik. Stephenson konstruerade Locomotion i Forth Street Worksshop i Newcastle under senare delen av 1824 och blev färdig följande år. En särskild personvagn byggdes och sattes in i tågsättet när invigningståget med Locomotion i spetsen körde längsbanan den 27 september 1825. Mängder av människor kom och titta för att det trodde att Locomotion skulle explodera och bereda dem en trevlig sensation. Trots allt hade man nu nått fram till en vändpunkt. Den ångdrivna järnvägen, som förut ansetts som något dåligt och oanvändbart, kunde nu utnyttjas för allmän samfärdsel.
REVOLUTIONEN HADE BÖRJAT.
Egna ord: Jag tror att Revolutionen var ett ord som tolkad...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2004-05-23] DrivkraftMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3023 [2024-03-28]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera