Drivkraft

5334 visningar
uppladdat: 2004-05-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ångfartyget och lokomotivet tillkom nästan samtidigt, men att ångfartyget utvecklades snabbare på grund av att lokets storlek måste begränsas med hänsyn till de särskilda förhållanden som gällde vid förflyttning till lands. På samma sätt hade den stationära ångmaskinen utvecklas snabbare än bägge dessa. Om man jämför ett lokomotiv från slutet av 1820-talet med en stationär maskin från samma tid finner man att den senare nästan är ”modern”. Svårigheten med den nya ångdrivna järnvägen vid denna tid låg inte så mycket ”barnsjukdomar” hos lokomotivet som i spåren man använde. Dessa spår av järnplattor var ännu sämre än de forntida vägarna av träbjälkar när det gällde att bära upp en tung maskin.
Det är därför överraskande att järnvägen en tid tycktes utvecklas snabbare än lokomotivet.
Kolgruvloken: Var den första kommersiella användningen av ångkraft vid järnvägar, och det ”för” oss tillbaka till Middelton Railway i Yorkshire. En av dem som i början av 1800-talet var mest framstående då det gällde att förbättra ångmaskinen var Matthew Murray.
Hans kompanjon var John Blenkinsop. Murray hade uppfunnit den korta D-formade plansliden och härigenom förbättrat ångans in och utströmmningsmöjligheter.
Det är ett historiskt faktum att ångdriften togs i bruk den 12 augusti 1812 med två lokomotiv som kallades Salamanca och Prince Regent. Kugghjulsdriften kom att användas vid Middleton Railway ända fram till 1835. George Stephenson var son till en gruveldvakt som var maskin byggare vid Killingworth Colliery medan Timothy Hackwort var smed i Wylam, där Stephenson fötts. Även Hackworth skulle längre fram bli mycket omtalad. Stephnson hade fått utbilda sig själv i en mycket hård värld, Fattigdomens värld. George Stephnson levde mellan 1781-1848. Stephnson gav sig i kast med att konstruera lokomotiv. Han var inte någon helt nyskapande uppfinnare, men han åstadkom många stora förbättringar, han var ihärdig och var en klok affärsman. I sina första lokomotiv kopierade han Murrays arrangemang med ångpanna och överliggande cylindrar med tillhörande anordningar. Redan från början satsade han helhjärtat på iden om friktionen som drivkraft. År 1814 byggde han My Lord och vars två cylindrar drev de två axlarna via kugghjul och transmissionsaxlar. Året därpå övergick han till direktdrift.
Sir Goldsworthy Gurney var en av ångdriftens pionjärer. År 1826 gjorde han tre viktiga uppfinningar. Den första var en säkerhetspropp för fyrboxen som smälte och fyllde fyrboxen med ånga om vattenståndet i pannan blev för lågt. Den andra var en slidstyrning som skulle utnyttja ångas expansionskraft. Den sista uppfinningen var ett blästerrör som åstadkom ett jämnt drag i eldstaden när maskinens avloppsånga leddes in i skorstenens mitt.

Stockton-Darlington-banan
George Stephenson var nu 40år gammal och den oundvikliga depressionen drabbade Europa efter napoleonkrigen neutraliserades av en stark industriell expansion i England och Frankrike. Birkinshaws valsade järnräls skulle få en stor betydelse. Floden Tees var den naturliga transportvägen för Durhamkolfälten i nordöstra England, men mellan Darlington inne i landet och Stockton Tees behövdes en järnväg av större format än tidigare. Den stora familjen Pease stod bakom företag och man ”anställde” George Stephnson som nu var berömd i orten. Stockton och Darlington Railway bildades 1821 och det skedde med män, hästar eller på annat vis. Stephnson hävdade att man borde avse ”ångdrift”. Edward Pease var som alla andra ”rika” försiktiga med invändningar. Så det hela slutade med att far och son Stephenson byggde det första ånglok som gått i privatäg allmän trafik. Stephenson konstruerade Locomotion i Forth Street Worksshop i Newcastle under senare delen av 1824 och blev färdig följande år. En särskild personvagn byggdes och sattes in i tågsättet när invigningståget med Locomotion i spetsen körde längsbanan den 27 september 1825. Mängder av människor kom och titta för att det trodde att Locomotion skulle explodera och bereda dem en trevlig sensation. Trots allt hade man nu nått fram till en vändpunkt. Den ångdrivna järnvägen, som förut ansetts som något dåligt och oanvändbart, kunde nu utnyttjas för allmän samfärdsel.
REVOLUTIONEN HADE BÖRJAT.


Egna ord: Jag tror att Revolutionen var ett ord som tolkad...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Drivkraft

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-05-23]   Drivkraft
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3023 [2024-03-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×