Electrolux är en av världens ledande tillverkare av vitvaror, de satsar
stort på produktutveckling och sätter stort värde vid produktens design och
känsla och funktion. Utvecklingen av kylskåp går ständigt framåt och det
tillkommer mycket funktioner både i form av teknik och av material-
förändringar. Trenderna talar även för att det exteriöra, kylskåpets
samklang med kökets övriga inredning, är en oerhört viktig aspekt, vilken
har utvecklats mycket under de senaste åren. Idag är ett kylskåp mycket mer
än bara en kylförvaring, det är också är en viktig inredningsdetalj med
många funktioner i det moderna köket.
Under våren 2007 genomfördes detta projekt som ett samarbete mellan
Electrolux kylskåpsfabrik i Mariestad och avdelningen för Industriell
design vid Luleå tekniska universitet. Projektet bestod i att utveckla nya
säljande inredningsdetaljer till Electrolux kylskåp. Det mervärde som
produkten erbjuder användaren, dess nyhetsvärde och Fit-Feel-Finish, var
områden som värdesattes högt och eftersträvades under hela produkt-
utvecklingsprocessen.
Projektet är inriktat mot en av Electrolux målmarknader vars gemensamma
nämnare är omtänksamhet och önskan att skapa ett bra resultat i köket. Fem
personer som stämmer väl överens med målgruppen utgjorde projektets
fokusgrupp. Dessa personer intervjuades, observerades och blev ombedda att
skriva dagbok om hur de interagerande med sitt kylskåp. Detta, samt
ytterligare intervjuer med personer som föll inom ramen för målgruppen,
ligger till grund för de krav och önskemål som format projektet.
I det initiala skedet av projektet fanns det inte någon specifik problem-
bild utan projektet avsåg att utveckla nya förvaringslösningar till
kylskåp. Arbetet har skett i linje med metoden för systematisk produkt-
utveckling och i stora drag har projektet bestått av två grundläggande
faser. Inledningsvis gjordes en omfattande förstudie där kylskåps-
användarnas krav och önskemål kartlades. När denna information fanns
tillgänglig kunde den analyseras och först i detta skede tog en klarare
problembild för projektet form. De identifierade kundbehoven tillsammans
med krav och avgränsningar från Electrolux bildade därmed stommen för
projektets inträde i den andra fasen, nämligen konceptgenerering och
konstruktion för att slutligen resultera i tre olika inredningsdetaljer.
Resultaten håller kostnadseffektivt fokus, både investeringsmässigt och i
pris per enhet. De resulterande koncepten är i stor utsträckning anpassade
till de material Electrolux använder sig av idag och de är även möjliga att
applicera företagets produktionsupplägg.
Ett öppet arbetssätt har lett till nya tankebanor inom området för
utveckling av kylskåpsinredning. Projektet belyser ytterligare behov utöver
förvaring och utrymmes-disponering och fokuserar särskilt på att ge
produkterna ett mervärde för användaren. Att med nya former och riktningar
erbjuda uppvisande kylskåpsförvaring har gjort det möjligt att nyttja
dekorativa råvaror så som frukter och grönsaker för att skapa en mer
inspirerande kylskåpsmiljö. Projektet har resulterat i två koncept som
öppnar upp för vertikal förvaring av både frukt och grönt samt
förpackningsvaror...