Helsingborgs stad är en stationstät kommun. Utmed tre järnvägslinjer finns inte
mindre än tio lokaltågstationer. Intentionerna i kommunens översiktsplan är att
lokalisera bebyggelse i stationsnära lägen för att skapa en flerkärnig
stadsstruktur och att leda in landsbygdens grönstruktur in i de centrala
delarna av tätorten. Behov och önskemål om ytterliggare tre stationer finns och
Raus, i södra Helsingborg, är ett av de önskade stationslägena. Fram till 1966
hade Raus en station och i samband med anläggandet av Västkustbanan skapades
återigen förutsättningar för en station. Raus-området ligger idag i ett
strategiskt läge nära stora arbets- och bostadsområden där närheten till
Öresundskusten, Landborgen och Rååns dalgång är stora kvaliteter i området. I
området finns även många barriärer med stora trafikleder, industriområden och
järnvägar som delar upp landskapet. Många av verksamheterna kräver dessutom
skyddsavstånd och begränsar markanvändningen vid framtida exploatering av
Raus-området. I anslutning till den nya stationen är ett nytt bostads område,
Raus Vång, under uppförande. Ytterliggare ett utbyggnadsområde är utpekat av
kommunen vid stationen men är fortfarande inte planlagt.
Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram ett planförslag på hur en
framtida utveckling av Raus-området och dess omgivning kan komma att se ut
utifrån ett bestämt stationsläge och med hänsyn till kusten, Landborgen och
Rååns dalgång.
Ett omfattande analysarbete har genomförts utifrån en så kallad norsk
stedsanalys som kan användas som utgångspunkt för att diskutera en orts eller
stadsdels situation och framtidsmöjligheter. De av analysens framkomna
kvaliteter och brister har sedan legat till grund för den strategi och det
planförslag som framarbetats för Raus-området och det så kallade
Stationsområdet.
Strategin är ett övergripande förslag för en framtida utveckling av
Raus-området. Utifrån strategin har sedan ytterliggare utbyggnads- och
utvecklingsområden pekats utifrån strategins fyra riktlinjer:
- att förbinda stadsdelarna genom ett gång- och cykelstråk mellan Råå och
Ättekulla längs med vilket olika mål- och knutpunkter ligger
- att minska barriärerna mellan öst och väst genom att bryta upp skalan och
föreslå ny markanvändning i industriområde
- att öka tillgängligheten till naturen genom öppningar i barriärerna
- att stärka Raus identitet genom att förankra stenkärlsfabriken, stationen
och Raus kyrka med stadsdelen igen
För det så kallade Stationsområdet har ett mer detaljerat planförslag
framarbetats. Med en högre bebyggelse vid stationen markeras Raus centrum och
stationsläget. Riktningen mellan Raus stenkärlsfabrik och stationen görs även
tydlig genom att bebyggelse placeras i linje utmed den väg som leder till
fabriken från stationen. Stenkärlsfabriken får fortsätta var en del av det
öppna kulturlandskapet genom att en öppen yta lämnas mot fabriken, bebyggelsen
markerar gränsen mot det öppna kulturlandskapet.
På grund av att tunneltaket till järnvägen inte går att bebygga skapas en öppen
yta som sträcker sig från tunnelmynning i norr till mynning i söder. Den öppna
ytan delas upp i tre rum, Stationsparken, Aktivitetstorget, Stationstorget som
ramas in av bebyggelse. Trafiken i området leds även till detta rum. Då
Raus-området rymmer en vacker och varierad natur med både naturreservat och
Natura 2000-område i Rååns dalgång, kusten och Landborgen föreslås ett mindre
informationsce...