Sjuksköterskans upplevelse av problem och svårigheter samt användandet av kunskapsunderlag för beslut i sjukvårdsrådgivning per telefon. : En Delphi-studie och en prospektiv kartläggning i primärvård.

1875 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SAMMANFATTNING Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors användande av underlag för beslut samt problem och svårigheter som de upplever vid sjukvårdsrådgivning per telefon i primärvård. Metod och urval: För insamlandet av data gällande kunskapsunderlag för beslut användes ett formulär som fylldes i konsekutivt under fem vardagar av sjuksköterskor i samband med telefonrådgivningssamtal vid sex vårdcentraler. Identifieringen av problem och svårigheter gjordes med Delphi-metoden i tre frågerundor till tjugosex sjuksköterskor utvalda med lämplighetsurval, tjänstgörande i sjukvårdsrådgivning per telefon inom primärvården i ett landsting. Resultat: Under insamlingsperioden registrerades 364 samtal. I 85 (24%) av samtalen användes någon form av beslutsstöd. PM/checklista var det mest använda beslutsstödet som användes vid 27 (85%) samtal. Tjugosex sjuksköterskor besvarade den öppna frågan: ”Vilka problem och svårigheter upplever Du att det finns vid sjukvårdsrådgivande situationer per telefon?” Frågan genererade 159 uttalanden. Det mest frekventa uttalandet var problem med att tillfredställa patientens krav och önskemål, när det inte är medicinskt indicerat. Uttalanden kategoriserades i 28 olika problemkategorier. Kategorierna rankades i en andra frågerunda och det högst rankade problemet var brist på läkartider. I sista frågerundan bedömdes de tio högst rankade problemen inbördes och de slutligen svårast upplevda problemen var svårigheter med att värdera problem hos patienter med annat etniskt urspr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Sjuksköterskans upplevelse av problem och svårigheter samt användandet av kunskapsunderlag för beslut i sjukvårdsrådgivning per telefon. : En Delphi-studie och en prospektiv kartläggning i primärvård.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Sjuksköterskans upplevelse av problem och svårigheter samt användandet av kunskapsunderlag för beslut i sjukvårdsrådgivning per telefon. : En Delphi-studie och en prospektiv kartläggning i primärvård.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30570 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×