Visionen ”En skola för alla” En kvalitativ studie av fem pedagogers uppfattning om inkluderande arbetssätt

1824 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbete berör pedagogers uppfattningar om inkluderande arbetssätt i svensk grundskola. Målet med undersökningen är att öka kunskapen om faktorer som bidrar till en inkluderande skola och en skola för alla. Syftet med arbetet är att undersöka vilka arbetssätt specialpedagoger använder för att omsätta teorierna bakom inkludering till praktik samt hur specialpedagogiska insatser organiseras inom grundskolan för att förbättra möjligheterna för elever i behov av särskilt stöd. I litteraturgenomgången belyses tidigare forskning med fokus på en skola för alla, normalitet, avvikelse, differentiering, integrering, integration, segregering, inkludering, inklusion och exkludering. En historisk tillbakablick över svensk skola ges med inriktning på elever i behov av särskilt stöd och specialundervisning. Vidare presenteras organisationsformer av specialpedagogiska insatser och faktorer som påverkar möjligheter för att kunna genomföra den inkluderande skolan. Semistrukturerade, kvalitativa intervjuer har genomförts med fem pedagoger med stor erfarenhet inom specialpedagogikens område. Resultaten visar att respondenternas uppfattning om inkluderande arbetssätt påverkas av deras yrkeserfarenheter och deras arbete. Majoriteten av pedagogerna slits mellan deras dagliga arbete med elever i behov av särskilt stöd och deras uppfattning om inkludering. Ökad samsyn och ett nära samarbete i arbetslagen är de viktigaste verktygen för att kunna genomdriva...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Visionen ”En skola för alla” En kvalitativ studie av fem pedagogers uppfattning om inkluderande arbetssätt

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Visionen ”En skola för alla” En kvalitativ studie av fem pedagogers uppfattning om inkluderande arbetssätt
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31253 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×