Nyttiga Fakta: en kvalitativ studie av McDonalds pressmeddelanden på webben

2268 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det här er en uppsats vilken fokuserar på kvalitativ analys av pressmeddelande producerade och utsända av svenska McDonalds. Syftet är att undersöka hur meddelanden kan tänkas komma att mottas, liksom om de har en rimlig möjlighet att uppnå sitt syfte och leda till publicering av den förmedlade nyheten. Pressmeddelande är ett verktyg vilket bl.a. används för kommunikation mellan företag och deras intressenter. Ett av de främsta syftena med pressmeddelande, är att uppnå positiv publicitet i icke-köpta medier. Viktigt för att detta ska ske är förstås att den primära mottagaren, vanligtvis journalisten, tar emot meddelandet och förmedlar vidare nyheten genom publicering i det aktuella mediet. På så vis når informationen också en sekundär mottagare, i form av exempelvis läsare, tittare eller lyssnare. Som analysverktyg i studien används propagandaanalysen. Detta är en metod vilken fokuserar på att avslöja språkliga förenklingar, förstärkningar, förtätningar och förklädnader i texter. Utöver detta diskuteras också journalistens troliga respons på pressmeddelandena. Frågan är om journalisten intar rollen som grindvakt eller förmedlare av budskapet. Den tredje analysdelen diskuterar pressmeddelandet i sin helhet. Diskussionen rör sig kring språk, utformning liksom funktion på webben. Slutsatsen av undersökningen är att McDonald använder sig av kommunikation vilken gränsar nära till marknadsföring. Propagandaanalysen visar dessutom att man gärna formulerar texter med förenklingar, förstärkningar, förtätningar och förklädnader. En trolig effekt av detta är att mottagar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Nyttiga Fakta: en kvalitativ studie av McDonalds pressmeddelanden på webben

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Nyttiga Fakta: en kvalitativ studie av McDonalds pressmeddelanden på webben
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31280 [2024-05-13]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×