”Jag chansar den här gången...” : En studie av eventuella negativa konsekvenser för detaljister med egna märkesvaror och konsumenters attityd kring egna märkesvaror

1278 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem: Egna märkesvaror, EMV, har på senare år tagit upp konkurrensen med de mer traditionella märkesvarorna, LMV, och därmed befäst detaljisters makt inom dagligvaruhandeln. Detaljister anser att EMV är ett komplement till LMV där de kan erbjuda snarlik kvalité till lägre pris och samtidigt öka kundlojalitet. EMV är betydligt mer lönsamma för detaljister än LMV men för att detaljister skall kunna sälja dessa varor till lägre priser och därmed erhålla stora marginaler, har de skalat av vissa kostnader som reklam och andra marknadsföringsåtgärder. Dock har införandet av EMV i det ordinarie sortimentet, samt den ökande makten för detaljister, ibland lett till att vissa LMV har bojkottats och lämnat plats i hyllorna till allt fler EMV. För varje år som går har andelen EMV i butik ökat och vi ställer oss därför frågande till hur detta kan komma att påverka detaljister. Detta har fört oss in på vår forskningsfråga; Kan den ökade andelen EMV i butik leda till negativa konsekvenser för detaljister? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka eventuella negativa effekter med EMV inom dagligvaruhandeln i Sverige. Vi vill undersöka hur konsumenter ställer sig till den ökade andelen EMV i butik samt hur detaljister kan tänkas bli påverkade av detta. Metod: Uppsatsen är byggd på en datainsamling genom ett kvalitativt tillvägagångssätt, där vi har genomfört två fokusgrupper med konsumenter och även intervjuat representanter för två av de största detaljistkedjorna i Sverige. Resultat: Studien visar att det finns risk för att en ökad andel EMV skulle kunna få negativa konsekvenser för detaljisterna. I dagsläget är inte den risken överhängande men den kan bli ett allvarligt problem i framtiden med den allt större andelen EMV i butik. Risken ligger i att konsumenterna skulle söka sig bort från de invanda butikerna till andra butiker, för att kunna köpa de LMV som har försvunnit ifrån hyllorna. Denna risk beror på ett par olika saker, men har som gemensam nämnare att det handlar om vilka problem konsumenterna upplever med EMV och de fördelar de upplever med LMV. Orsakerna till att det kan uppstå negativa konsekvenser för detaljister med EMV är dels på grund av konsumenters ovana...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: ”Jag chansar den här gången...” : En studie av eventuella negativa konsekvenser för detaljister med egna märkesvaror och konsumenters attityd kring egna märkesvaror

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   ”Jag chansar den här gången...” : En studie av eventuella negativa konsekvenser för detaljister med egna märkesvaror och konsumenters attityd kring egna märkesvaror
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32199 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×