Bakgrund: Vi är båda elgitarrister och verksamma gitarrpedagoger. Vi vill genom detta
arbete söka svar på vad det finns för lämpligt undervisningsmaterial, som knyter samman
gehör, musikteori och praktik på ett bra sätt. Vi vill även finna vilken den bästa vägen är för
att förmå eleven att ta tillvara på sina musikaliska kunskaper och använda dem i ett praktiskt
sammanhang. Det är svårt att hitta bra läromaterial till elgitarrundervisning och detta kan
delvis bero på att elgitarren är ett så pass nytt instrument.
Syfte: Vi ville hitta bra vägar för att sammanfoga gehör, musikteori och praktik i
elgitarrundervisningen. Vi sökte även efter bra undervisningsmaterial som kopplar samman
musikteori och praktik på ett bra sätt.
Frågeställningar:
Hur kan läraren stödja eleven i utvecklandet av förmågan att koppla samman sin
gehörsmässiga och praktiska kunskap i musikutövandet?
Hur finner vi bra läromedel för elgitarr att använda i vår framtida lärargärning?
Material och metod: Vi använde oss av en kvalitativ intervjustudie samt analyserade utvald
litteratur. De intervjuade informanterna var fyra gitarrlärare som arbetar på olika
kunskapsnivåer. Vi arbetade både tillsammans och var för sig med kontinuerliga samtal om
arbetets innehåll. Genom att hela tiden hålla varandra uppdaterade om vad vi hade skrivit,
följde vi tillsammans arbetets utveckling och ventilerade åsikter om hur vi ville utforma
arbetet.
Resultat: De intervjuade lärarna använde läromedel efter undervisningens utformning. Tre av
informanterna gjorde eget material och det tycker vi är en indikation på att det inte finns
tillräckligt med material för elgitarr. Svaren skilde sig åt i frågan angående om det finns bra
läromedel för gitarr på marknaden. Endast en av lärarna ansåg att det fanns tillräckligt med
bra undervisningsmaterial för att täcka hans undervisningsbehov. Vi fann flera svar utifrån
den litteratur vi läste och intervjuresultaten när det gäller att sammankoppla gehör, teori och
praktik i undervisningen. Genom gehörsutlärning kan läraren välja att kringgå vissa
musikteoretiska moment i undervisningen. Genom att ge en elev erfarenhet av att förstå något
utifrån flera perspektiv kan eleven så småningom förstå helheten. När läraren lär ut ett nytt
musikaliskt begrepp måste läraren återkomma till det i senare undervisning för att eleven inte
ska glömma det. Eleven bygger vidare på sina befintliga kunskaper och skapar kognitiva
scheman runt olik...