Kan medierna påverka utgången av ett riksdagsval i Sverige hur?

6237 visningar
uppladdat: 2005-02-03
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inför ett riksdagsval i Sverige brukar de olika partierna ta hjälp av media för att nå fram till väljarna, tex. en debatt i Tv 4 kan vara den allra bästa reklamen för att få folk att rösta på ett särskilt parti.
I Sverige sker faktiskt kampen om den politiska makten allra främst via de olika medierna som omfattar Tv, radio och tidningar
De olika politiska partierna är välmedvetna hur dom ska föra ut sina idéer på bästa sätt, för att nå ut till det ”vanliga folket”.
Egentligen handlar allting om att kunna övertala allmänheten, få över den på sin sida och få dom att rösta på just sitt parti.
En månad innan den tredje söndagen i september vart fjärde år när själva valet äger rum drar valkampanjen igång på fullaste alvar och alla svenska medborgare som är 18 år, eller fyller det på valdagen får rösta.
Det är då de olika politiska partierna tar media till hjälp för dom vet att media kan påverka folks tankar, handlingar och åsikter enormt och det är just det dom vill åt.
Försöken att påverka ”vanligt folk” åsikter brukar kallas för opinionsbildning, själv ordet ”opinion” betyder ”gemensam åsikt hos en större grupp människor” och medias största sätt att övertyga folk är genom reklam.
Själva reklamföringen sker genom bl.a. Annonser, plakat och möten som media anordnar mellan politikerna och det ”vanliga folket”. Detta sker också genom att partiledarna försöker synas och höras så mycket som möjligt i Tv, radio och tidningar.
Reklam och propaganda är egentligen samma sak, sändaren som är media vill påverka mottagaren oss det ”vanliga folket” och där efter styra oss. Meningen med medias budskap är att helt enkelt att få oss att göra som de vill. Upprepnings och tjat metoden är typisk för både reklam och propaganda och är det vanligaste sättet att övertyga folk på, för har du hört och set något tillräckligt många gånger tror du tills sist att det är sant.
En lögn kan alltså bli någons sanning bara den upprepas tillräckligt ofta.

Vi kan jämföra detta med ett riksdagsval när du fyllt 18 år och står där i valbåset till din lokala vallokal i ditt valdistrikt och ska välja det parti du vill lägga din röst på, då är det lätt av bara förbi farten att rösta på det intjatade och för dig välbekanta parti namnet.

All reklam och propaganda är inte lögnaktig, sändaren som är media vädjar i sitt budskap ofta mer till våra känslor än till vårat sanna förnuft.
Ofta använder media mer bilder än ord för att det får inte ta allt för lång tid för oss det ”vanliga folket” att förstå vad media vill. Då tappar vi kanske vårt intresset.
Den politiska propagandan är när de olika politiska partierna inför ett riksdags val eller inför andra viktiga händelser som tex. en folkomröstning för fram åsikter som i sin tur leder till debatt i media.
Debatt och diskussion är i sin tur ett led i opinionsbildningen och även självklara delar i ett demokratiskt samhälle som Sverige.
Alla våra politiker i Sverige försöker att vara ärliga, och de ogillar egentligen ordet propaganda för att det förknippas för många med diktatur och opålitliga politiker. De föredrar heller att säga att dom vill ”föra ut sitt budskap”.

Men oavsett om det gäller reklam eller politisk propaganda måste vi försöka lära oss att kritiskt granska och försöka genomskåda all den information som vi översköljs av.
Fråga oss själva vad de egentligen vill få oss att köpa? För inte blir man smalare för att man köper ett speciellt margarin och inte får man dröm tjejen av en särskild parfym.
Reklamens metoder är i tre steg, den vill första fånga din uppmärksamhet, sedan övertyga dig om varans förträfflighet, och till sist sälja till dig.
I det politiska fallet kan vi fråga oss själva samma sak fast hur de vill få oss att rösta på dem? Vilken information ges och vilken fakta finns i deras budskap och vilken information undviker man ?

Ett exempel är att socialdemokraterna inför ett riksdagsval lovar att ge mer pengar till sjukvården.
Rent fakta mässigt lovar man det svenska folket en bättre sjukvård men hur ska detta finansieras? Det finns ju inga pengar att ge till sjukvården i dags läget och det är just det dom undviker att tala om, ett falskt vallöfte m.a.o.
I all propaganda ingår ett urval av sann information och desinformation som betyder felaktig information, lögn.
Ett exempel på desinformation kan vi se från vår egen tid och från USA, den amerikanska militären gav medvetet och avsiktligt fel information om vad som egentligen hände i Gulfkriget 1990.
Syftet av amerikanska militären var att lura den irakiska militären och resten av världen och på detta sätt skapa en positiv bild av kriget hemma i USA och i resten av världen.

Ett annat exempel skulle kunna vara Lisa har nyligen fyllt 18 år och får där med rösta för första gången i sitt liv Hon bryr sig inte så himla mycket om det och är inte så intresserad heller och hon har inte orkat lyssnat eller deltagit på ett aktivt sätt i skolans information.
Hon tycker däremot mycket om att titta på Tv, lästa tidningar och lyssna på radio och där med blir hon ett perfekt offer för medias påverkan och inflytande.
Ett parti som har diskuteras och debatteras mycket är Sverige Demokraterna som är ett främlingsfientligt parti
Partiet har synats och hörts mycket under tiden före valet pga. de åsikter man har inom partiet och på detta sätt fått mycket ”gratis” marknadsföring och reklam.
Lisa får hem ett brev från dom där det står en himla massa saker som låter rätt så okej för Lisa som är 18 och rätt omedveten om partiets syfte och stånd punkter.
Hon själv är inte alls främlings fientlig på något sätt , hon har själv många vänner som är invandrare.
Lisa läser igenom brevet och tycker att visa saker låter bra som att svenskar borde få för tur till arbeten osv.
Dagen inför det kommande valet närmar sig och Lisa har inte alls bestämt sig för vilket parti hon ska lägga sin röst på.
På sin väg till vallokalen ser hon åter igen Sverige demokraternas plakat uppsatta med ord som lyder ”Bevara Sverige svenskt” vilket i hennes öron låter som en vettig och ganska självklar sak, då hon bor och lever här i Sverige.

När hon väl står där i valbåset och ska rösta på det parti hon tycker ska styra Sverige den kommande perioden på 4 år har hon ingen som helst aning.
Hon vet egentligen mycket lite om samtliga partierna så hon röstar på Sverige Demokraterna för de känns välbekanta på något sätt.
Hon tänker på att det är ju ändå dom som har synts och hörts mest så hon antar att det är ett bra parti och det känns för henne som ett bra val.
Tråkigt nog förstår inte Lisa hur fel det skulle kunna ha blivit, tänk om hennes röst var den som blivit avgörande. Sverige de...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kan medierna påverka utgången av ett riksdagsval i Sverige hur?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-03]   Kan medierna påverka utgången av ett riksdagsval i Sverige hur?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3351 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×