I dag finns krav på att ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) ska
bedrivas som en naturlig del i verksamheten. Alla arbetsplatser ska arbeta
systematiskt och målmedvetet med att kontrollera och förbättra
arbetsmiljön. För att detta ska fungera krävs det en tydlig delegering av
arbetsmiljöuppgifter samt att de som delegeras uppgifterna har de rätta
kunskaperna. Kompetensen att sedan kunna använda de teoretiska kunskaperna
i praktiken är avgörande. Att ha rätt kompetens innebär att ha en potentiell
handlingsförmåga i relation till en viss uppgift, situation eller arbete.
Kompetensen innefattas av våra kunskaper, vår vilja, våra färdigheter samt
vår förmåga.
Syftet med undersökningen var att få en övergripande bild över delegeringen
av arbetsmiljöuppgifter, med fokus på delegeringens utformning samt de
ansvarigas kunskaper och kompetens om arbetsmiljöarbete. Examensarbetet har
bland annat bearbetats utifrån ett lärandeperspektiv och förslag till
eventuella lösningar har presenterats.
För att nå utsatt syfte har en enkät lämnats till chefer och arbetsledare
med avsikt att mäta deras kunskaper. Enkäten är framförallt utformad
utifrån innehållet i AFS 2001:1, Systematiskt arbetsmiljöarbete, och består
av sanna och falska påståenden om arbetsmiljöarbete. Vidare har intervjuer
genomförts med skyddsombud för att få en övergripande bild över hur de anser
att cheferna och arbetsledarna använder sina kunskaper och jobbar med
arbetsmiljö. Dessutom har studier av relevant litteratur och
arbetsmiljödokument utförts för att få en god teoretisk referensram samt en
överblick över företagets arbetsmiljöarbete.
Den teoretiska referensramen behandlar arbetsmiljöbegreppet, den svenska
arbetsmiljölagstiftningen, sytematiskt arbetsmiljöarbete samt teori om
lärande i arbetet. Teori om lärande berör olika typer av lärande,
individens handlingsutrymme samt förutsättningarna för kunskapsutveckling.
Undersökningen visar att det finns brister kring delegering av
arbetsmiljöuppgifter på arbetsplatsen, bland annat är flertalet
delegeringar inte skriftliga. Det visar sig dock att relativt goda kunskaper
om regler för arbetsmiljö finns, då det bara är ett fåtal påståenden i den
genomförda enkäten som visar brister på teoretiska kunskaper. Genom de
intervjuer som genomförts med skyddsombud framkom dock att
arbetsmiljöarbetet har vissa brister i praktiken och att alla chefer och
arbetsledare inte har kompetensen att omsätta sina teoretiska kunskaper i
praktiken. Bl.a. fungerar arbetsmiljöronder och medarbetarsamtal inte helt ...