Islam

18 röster
34636 visningar
uppladdat: 2005-02-03
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning
Islam är en ursprungsreligion från judendomen, precis såsom kristendomen är, och är idag den näst största världsreligionen med sina 1,7 miljarder anhängare.
Islam började utvecklas då Muhammed sägs ha fått Guds ord uppenbarade från ängeln Gabriel vid berget Hira. Därefter berättade Muhammed vidare Guds budskap till människorna. Han blev föraktad i sin hemstad Mecka och flydde till Medina och där blev hans predikan mer mottaglig. På så vis har religionen utvecklats till en av världens störta religioner.

I dag pratas det mycket föraktfullt emot det islamska samhället och muslimer. Det sägs vara en kvinnoförnedrande, terroristfull och fanatisk religion. Hedersmord, tvångsäktenskap och könsstympning är ständigt aktuella samtalsämnen kring muslimerna.
Debatten om att muslimer skulle vara mer terroristiska än andra har blivit heta diskussionsämnen efter bland annat händelserna den 11 september 2001 då terroristerna från Afghanistan slog till mot USA. Det är bland annat herrar som Bin Ladin och Saddam Hussein som orsakat terrorist stämpeln på det muslimska folket.
Hedersmord har blivit uppmärksammade efter en del mord på muslimska flickor i Sverige som anses ha brutit familjens heder, mordet på Fadime är ett sådant exempel.
Könsstympning är som sagt också ett återkommande samtalsämne som blivit mycket framstående då muslimska flickor i västvärlden vågat börja ta ställning till detta. Nomad kvinnan Waris Dirie är ett sådant exempel. Hon rymde från sin familj och lyckades ta sig till London och därifrån skapat sig en karriär som fotomodell. Hon avslutade sedan den karriären och skrev en bok om hennes liv och då inklusive könsstympningen hon var med hon som liten flicka ute i Afrikas öken. Idag arbetar Waris Dirie åt FN och bekämpar den kvinnliga könsstympningen.

Jag tänkte lägga upp denna uppsats genom att först berätta om själva grunden av Islam, det vill säga de fem pelarna och Muhammeds liv bland annat.
Hur en muslim lever och hur det islamiska samhället ser ut ska ni också få läsa om.
Något jag kommer ägna mer tid åt och sedan framföra diskussioner utifrån är just dessa saker såsom terrorist stämpeln, hedersmord, tvångsäktenskap och könsstympning.
Muslimernas situation i Sverige är också en sak som kommer tas upp i denna avhandling om Islam.















Avhandling

Islams fem grundregler
Att leva som muslim innebär inte bara att ha en religiös tro utan det handlar om en livsstil. Muslimer följer ett visst bestämt sätt att leva, ett livsmönster. Att vara muslim innebär att totalt underkasta sig Guds vilja och handla enligt hans bud. Det finns dock olika riktningar och tolkningar inom islam men alla försöker följda de fem pelarna :

1. Trosbekännelsen

”Troende! Håll [fast vid] er tro på Gud och Hans Sändebud…”
(Koranen 4:136)

Trosbekännelsen är den första och viktigaste av de fem pelarna. Den utgör grunden för vad en muslim förväntas tro på. Trosbekännelsen uttrycker alltså tron på att det bara finns en Gud och att Muhammed är hans profet.

Trosbekännelsen förkommer ständigt i den troendes liv, t ex i böner och vid varje gudstjänst. När en muslimsk människa föds viskas trosbekännelsen i dess öra och är därmed det första ord en nyfödd får höra.

2. Bönerna
En muslim ska be fem gånger per dag vid bestämd tidpunkt.

Den första bönen utförs mellan gryningen och soluppgången, den kallas Fajr.
Vid middagstid utförs Dhuhr som är den andra bönen.
Asr är dagens tredje bön som ska utföras på eftermiddagen.
Efter solnedgången utförs den fjärde bönen som kallas Maghrib.
Isha är dagens sista och femte bön som utförs under natten.

För att utföra de dagliga bönerna krävs vissa förutsättningar:

Närvaro: En person som ska utföra bön skall vara vid sina ”sinnen fulla bruk”.

Avsikt: För att bönen ska bli accepterad av Gud gäller det att den utförs endast för att söka
Guds välbehag. Om avsikten är någon annan, såsom för syns skull, är bönen ogiltig.

Tid: Bönen skall utföras vid de bestämda tillfällena. I muslimska länder kan man höra böneutroparens röst från moskéns minaret då det är dags för bön.

Renhet: En person som skall utföra bön måste vara rituellt ren. Man ska alltså vara både andligt och fysiskt ren. Denna renlighet uppnår man genom wudû’, ghusl eller tayyamum.
Wudû’ innebär rengöring av händer, mun, näsa, ansikte, armar, huvud, öron och fötter. Man tvättar alla dessa kroppsdelar med vatten och detta förnyas efter sömn och toalettbesök.
Ghusl är obligatorisk efter menstruation, barnafödsel och ejakulering. Ghusl innebär att hela kroppen tvättas med hjälp utav vatten.
Tayyamum är som wudû’ med skillnad att den utförs med ren sand, jord eller sten istället för med vatten. Detta alternativ till renlighet finns för de som inte har någon egentlig tillgång till vatten.
Klädsel: När man ska utföra bön förväntas man täcka sina privata delar med passande kläder. Mannen bör täcka axlarna samt från naveln till nedanför knäna. Kvinnan bör täcka hela kroppen med undantag av händer och ansikte. Något som båda könen bör undvika är åtsittande och genomskinliga plagg.

Riktning: När man ber skall man vara vänd mot Kaba i Mecka. En nisch i väggen visar denna riktning i moskéer. För övrigt får man ta hjälp av kompass för att finna den exakta riktningen.

3. Fastan
Alla muslimer fastar en månad per år. Den månaden kallas ramadan och är den nionde månaden enligt den islamiska månårskalendern. Under ramadan avhåller sig muslimerna från mat, dryck och sexuellt umgänge från gryningen till solnedgången. Om en person inte skulle kunna fasta under ramadan på grund av sjukdom, menstruation, graviditet eller resa så är denna förpliktad att ta igen de missade fastedagarna vid ett annat tillfället.

I flera olika bemärkelser är ramadan välsignad. Det är nämligen under denna månad som Muhammed började få Guds ord uppenbarade genom ängeln Gabriel.

Muslimer menar att fastan även är nyttigt och hälsosamt för människan. Bland annat för att man lär sig behärska sig, blir mer medveten om sina egna matbehov, matsmältningssystemet får vila och rensas och man får känna samhörighet bland de andra fastande.

Ramadan avslutas med en stor glädjefest som kallas ’Eid ul-fitr. Under ’Eid ul-fitr genomgår muslimerna en gemensam bön, träffar familj och vänner samt ger varandra presenter och hälsningar.

4. Allmosan
Allmosan är 2,5 % av en muslims tillgångar som går till välgörenhet. Vissa ger även mer än så. Detta gör man för att Koranen säger att man ska hjälpa den som behöver hjälp. Människan är inte rätt att behålla allt för sig själv utan skapades som Guds ställförvaltare på jorden frö att förvalta det som Gud givit henne. Det är därför människan förväntas hjälpa folk som lider och har det svårt.

”Ni kommer inte att uppnå sann fromhet, förrän ni ger åt andra av det ni [själva] värdesätter; Gud har full kännedom om vad ni ger.”
(Koranen 3:92)
5. Pilgrimsfärden
Pilgrimsfärden innebär att vallfärda till Mecka. Detta är något som varje muslim, som har möjlighet, bör uppleva en gång i sitt liv. Pilgrimsfärden bör utföras någon gång under den tolfte månaden enligt den islamska kalendern.

Vallfärdsceremonin pågår i sex dagar och den börjar med att pilgrimen ingår i ett rituellt tillstånd som kallas ihrn.
Ihrm innebär att:
- Man tar avstånd från sexuella företeelser.
- Man inte arrangerar äktenskap och heller inte firar eller gifter sig.
- Man avstår från syndiga gärningar, grovt språk och gräl.
- Man inte klipper hår eller naglarna samt att man avstår från att parfymera kropp eller kläder
- Man inte jagar landdjur eller fåglar.
- Männen bär en särskild klädnad som bara består utav två vita tygstycken.
När pilgrimen ingått i ihrm bär det iväg till Mecka. I Mecka ska pilgrimen vandra sju varv motsols runt Kaba. Detta gör man som en välkomstvandring. Kaba (även kallat ”Guds hus”) är heligt och har byggts av människan för att lovprisa Gud. Profeten Abraham och hans son Ismael var de som uppförde Kaba.
Efter välkomstvandringen ber pilgrimen en bön då den står mellan den svarta stenen och dörren till Kaba. Vissa försöker även beröra eller till och med kyssa den svarta stenen.
Nästa dag beger sig den vallfärdande till berget Arafat vid Arafatslätten. Detta är en viktig plats att besöka för att Muhammed sägs gjort en bön om att den pilgrim som står på denna plats ska bli förlåten, och hans bön tros ha blivit accepterad av Gud.
Vid solnedgången tar sig pilgrimen till Mazadalifah och plockar ett antal stenar.
Dagen därpå åker pilgrimen till Mina, söder om Mecka, och där kastas stenarna på tre symboliska pelare. Dessa pelare symboliserar hatat mot Satans frestelse då Abraham skulle offra sin son. Efter att man kastat sten på pelarna bör man offra ett får och ge köttet till de fattiga och behövande. Om inte detta är möjligt ska pilgrimen fasta i tio dagar.
Under denna dag infaller även ’Eid el-Adha (offerfesten) som firas till påminnelse av just då profeten Abraham blev ombedd att offra sin son men sedan fick offra en bock istället.

Under de sista dagarna fortsätter pilgrimerna att kasta stenar på de symboliska pelarna i Mina. Det är även många som tar tillfället i akt och besöker Profetens moské i Medina.
Hela ceremonin avslutas med en avskedsvandring kring Kaba.

Profeten Muhammeds tid
Muhammed är det sista Sändebudet. Det var han som fick Gud ord uppenbarade genom ängeln Gabriel. Detta hände vid berget Hira utanför Mecka. Muhammed vandrade dit under fastan för att bara vara ensam med sina egna tankar. Det gjorde han varje år. En natt vaknade Muhammed av en konstig dröm och skyndade upp på bergets topp. Väl där uppe hörde han en röst och tittade då upp mot skyn och där visade sig ängeln Gabriel. Gabriel gav honom Guds budskap son han sedan skulle föra vidare till alla människor. Muhammed var ungefär 40 år då ängeln Gabriel visade sig för honom första gången och efter det kom han att göra det hela Muhammeds liv.
När Muhammed började predika om det budskap han fått uppenbarat blev människorna arga och började förakta honom. Människorna trakasserade och hånade Muhammed i hela tretton år. Detta hände i Mecka men efter dessa tretton år av trakasserier utvandrade han till Medina. Medina kom att bli det första islamiska samhället och därför börjar den islamiska tidsberäkningen vid denna utvandring. Men det var inte helt enkelt för Muhammed de första åren i Medina. Det fanns massvis av judar i Medina och de ansåg Muhammed som okunnig om bibeln och menade att han missförstått det mesta. Judarna i Medina menade alltså inte att Muhammed var Guds profet och de vägrade att acceptera det. Det som nästan mest störde dem var att han påstod att Bibelns texter inte var riktigt. Gud uppenbarade då för Muhammed att Han fördömer judarna för att de inte tror på Guds profet. Det är efter dessa konflikter muslimerna ändrade böneriktningen mot Mecka. Förut hade de haft samma böneriktning som judarna, nämligen Jerusalem.
Muhammed blev i alla fall ledare i Medina och därifrån har religionen sedan spridits ut över stora delar av världen. Idag är islam den näst största religionen med sina 1,7 miljarder anhängare.

Efter Muhammeds död
Profeten Muhammed dog i Medina då han var drygt 60 år. Det var ungefär tio år efter att han invandrat dit. Muhammed begravdes i Profetens moské som även den är belägen i Medina. Eftersom Muhammed hade organiserat Medina till ett välmående samhälle blev det stora diskussioner om vem som skulle ta över hans plats i samhället. De beslutades tillslut att Abu Bakr fick bli Muhammeds efterträdare. Han var Muhammeds svärfar och en väldigt respekterad man. Abu Bakr dog dock redan efter två som de troendes ledare.
Alla de som kom att efterträda Muhammeds ledarskap kom att kallas kalifer. Kalif betyder ställföreträdare på arabiska. Eftersom kaliferna inte var några profeter och därför inte kunde höra Guds uppenbarelser så hade de inte riktigt samma ledarskap som Muhammed en gång hade. Den tredje kalifen tillsatte därför en kommission som skulle hjälpas åt att samla ihop allting Muhammed mottagit från Gud och förmedlat till folket. Det var många som hade mycket av budskapet memorerat och andra hade det nedskrivet. Oklarigheter som uppstod ordnade kommissionen till och skapade sedan en skrift av de ord Muhammed fått uppenbarade av Gud. Det är den texten som finns att läsa i Koranen.
När den tredje kalifen mördades uppstod en ytterst förvirrad situation. Ali, som var Muhammeds kusin och svärson, blev utsedd till den fjärde kalifen. Tidigare hade man undvikit att välja någon släkting till Muhammed som islams ledare. Somliga trodde att dock att välsignelsen Muhammed kanske hade gått vidare i släkten. Ali fick dock aldrig en karriär som kalif. Den mördade tidigare kalifens släktingar vare mot honom. Ett inbördeskrig bröt ut, bara några år efter Alis övertagande, och där mördades han. På grund av Alis död upphörde man att utse någon som hade anknytning till Muhammed som ledare. Dessa fyra första kalifernas styrelse och handlingsmönster är idag grundgivande för sunnainriktningen.

Shiainriktningens födelse
Muawiya var ha som efterträdde Ali som kalif. Han var ledare för den umayyadiska familjen och tillhörde därmed en av de inflytelserika familjer från Mecka som varit sena att acceptera den nya tro som Muhammed predikat om. Den klyftan inom islam uppstod då och finns fortfarande kvar. Det var självklart föra Alis anhängare att Muhammeds barnbarn skulle efterträda sin far, det vill säga Ali. De som tyckte så bildade en grupp som kallades Shiat Ali, Alis parti. Det var då shiainriktningen framstod.

Shiainriktningens utveckling
När Muawiya dog begav sig Husayan, profetens dotterson, och de cirka 72 personerna från Alis parti sig norrut till den lilla staden Kerbela. Väl där möttes dem av Muawiyas son Yazids armé. Armén bestod av tusentals män och Husayan och hans män dödades allihopa. Yazid gjorde detta i vrede eftersom han var kalif och Husayan var på väg för att kritisera honom. Denna händelse är väldigt betydelsefull inom den shiamuslimska historien. Den inträffade den tionde dagen i månaden muharram år 600 och idag påminns man om den samma datum då just sorgehögtiden infaller. Det innebär att de troende ropar ut medlidandet över Husayans öde och världens ondska. Husayans föredöme sägs ha skapat en tillåtelse att kritisera makthavare till det yttersta då deras beteenden strider mot islam. De menar att de starkt kommer fram att islams ledning gått över i ogudaktiga händer då till och med profetens eget barnbarn mördas av kalifen. Anhängarna av shiainriktningen menar alltså att den enda värdiga ledaren för islam är en ättling till Muhammed via hans dotterson Husayan. Ledarna kallas imamer. Numera hoppas man på att den fördolde imamen, som lever hos Gud, ska komma tillbaka till världen och göra den redo för yttersta domen. Detta eftersom Husayans släkt dött ut för flera tusen år sedan, det är alltså därför man tror att den sista numera bor uppe hos Gud.

Shiamuslimer förekommer mestadels i Iran och omfattar cirka 15 % av alla världens muslimer. I bara Sverige uppskattar man att de finns omkring 60000 muslimer med inriktningstron shia.


Det abbasidiska riket
Då det umayyadiska kalifatet störtades år 750 tog den abbasidiska släkten över ledarskapet över det stora riket. En ny huvudstad, Bagdad, grundades av den första abbasidiska kalifen. Det var på ett löfte om att skapa ett jämlikt muslimiskt samhälle som abbasidiserna kom till makten. De höll löftet och det blev ett mångnationellt islamiskt världsvälde. Alltfler gick över till islam under 800- och 900-talen. Istället för att vara en exklusiv härskarklass för privata tro blev islam en förenande länk mellan olika folk. Att ge tron en tydligare utformning blev därför en angelägenhet. Från tidigare hade man redan börjat samla på berättelser om Muhammeds liv. De som handlade om hur han handlat och uttalat sig i olika sammanhang kallades för hadither. Dessa hadither var ytterligare vägledning, bortsett från Koranen, för hur en muslim skulle leva. Eftersom vissa hadither kom i omlopp var det svårt att veta vilka som var sanna och hur man skulle tolka dem. På grund av dessa omständigheter började vissa människor att specialisera sig på att studera och förklara hadither. Koranen var självklart dess utgångspunkt. Dessa hadithspecialister kom att kallas ulama, vilket betyder de lärde. Ulama blev en väldigt viktig grupp inom abbasidisernas rike. De har dock fortfarande en stor roll i dagens islamska värld. Ulama är dock inga präster eftersom sunnainriktningen (islams majoritet) inte har något prästerskap. De respekteras dock högt. Tillkomsten av den religiösa lagen, Sharia, är resultatet av ulamas arbete. Det var även ur deras krets som domare och muftier (kombination av teolog och jurist med rätt att besluta om tro- och moralfrågor) utsågs av kaliferna.

Sufismen
Islams något mystiska riktning är sufismen. Den typiska inåtvändhet och meditativa liv är dock bara en del av sufismen. Den har även en mer folklig del. Det var mycket lagar och regler som började styra den officiella läran. Torr, intellektuell och känslokall vara vad den då blev. Det var då sufismen fick en viktig roll. De som predikade om Guds kärlek och omsorgen om människorna var just sufier. De utförde predikan så att islam gjordes attraktivt för hela befolkningen. Att de abbasidiska släktet lyckades göra islam till majoritetsreligion berodde till stor del av sufiernas verksamhet som predikare, själasörjare och undergörare.
Det var inte bara män som var sufimästare utan det fanns även kvinnor, även fast de var få. Sufierna var förankrade i massvis av olika kulturer och levnadsmönster inom den islamiska världen. Vardagens islam varierade en hel del eftersom det inte fanns någon central läromyndighet som motsvarar t ex en påve eller kyrkomöten.
Sufibrödrarskap uppstod då sufier fick lärjungar som bodde hos dem samtidigt som de tog del av deras idéer och spred vidare. Det jämförs ibland med klosterordnar inom kristendomen. Men det är inte riktigt korrekt eftersom sufiernas lärjungar inte levde ett klosterliv. Lärjungarna brukade oftast gifta sig och sexuallivet anses som en stor gåva inom islam. Det ska dock skötas med ansvar! Det är därför strikt förbjudet med sexuellt umgänge om man inte är gift. I ett äktenskap däremot har bägge makarna rätt till att ha ett njutningsfullt och glatt sexualliv. På grund av dessa är påståendet att sufibrödrarskap skulle vara likt den kristna klosterorden felaktigt.
När de framgångsrika och populära sufimästarna dog anses de bli helgon. Deras gravar blev kultplatser och det finns fortfarande dem som vallfärdar dit för att man tror att helgonen kan bota ens bekymmer. Denna helgonkult strider egentligen emot den viktigaste lärodelen av islam, att endast Gud själv får tillbedjas. Detta är dock inget som bekymrar den fromme vallfärdaren. Genom detta set man tydligen sprickan mellan de lärda teologerna och den enkla befolkningens islam.




Reformismen
Vid 1800-talet började islams politiska motgångar på allvar. Innan dess hade det dock ändå funnits stark intern kritik mot religionen. Folket blev anklagade för att ha vänt sig från den rena läran. Det var stränga ulama som stod för anklagelserna. Att man dyrkade helgon och använda amuletter som skydd protesterad de emot. Kritikerna ansåg att motgångarna var Gud straff och det enda man kunde göra var att rena och reformera islam inifrån. De ville att man skulle återskapa den brinnande tron på Allah (Gud) och få bort det missbruk som sufierna orsakat. Att hela folket skulle återvända till Koranen, sunna och sharia var målet. Det är detta sätt att tänka som kallas reformismen.
Det är ulamas och personer som är förknippade med dem, såsom hantverkare, köpmän och byledarna, som står för reformismens grund. Saudiarabien är ett land som präglats av reformismen. Där råder sträng tillämpning av islam. Statliga ulamas övervakar både privatliv och offentligt liv där. Detta på grund av en reformist på 1700-talet som fick stöd av landshövdingen och påverkade så att staten blev inrättat efter stränga riktningar.

Modernismen
Omkring år 1990, under kolonialismens storhetstid, började ett nytt tankesätt att växa fram bland dem som hade kontakt med den västerländska världen. Det var folk såsom statstjänstemän, ingenjörer, officerare och personer som var västerländskt utbildade och tillhörde gamla, rika familjer. Att den islamiska världen var tvungen att ta till sig moderna framsteg i teknik, ekonomi och politik var vad de menade. Det är denna tankeströmning som kallas modernismen.
Denna modernism skulle innebära att man måste bortse från föråldrande drag i religionen. Man ville alltså, såsom reformisterna, förändra islam, men på ett mer annorlunda sätt. Levnadsreglerna inom islam skulle vägas mot användbarhet. Man skulle bortse från det som inte längre skulle bidra till framåtskridande. Man kunde ana en vision av ett välmående muslimskt samhälle bakom de otidsenliga reglerna.
För en moderna islamisk politiker var det detta idel som var viktigt att acceptera och sträva efter. Det fanns dock modernister som inte alls tyckte om ett religiöst inflytande på politiken. Att skapa ett samhälle med religiös neutralitet som i västerländerna var deras mål. De tyckte att religion är en privatsak och att samhällslagar ska bygga på förnuft och demokrati.

Ett nytt samhällsmönster
Redan före andra världskriget började kolonialmakterna dra sig tillbaka. Efter de sista kolonierna blivit självständiga växte ett likartat samhällsmönster fram i de flesta muslimska länder. De har tre komponenter:

• Den första komponenten är den styrande modernistiska eliten.
När man fick tillbaka sin politiska självständighet i den islamska världen var det främst modernistiska politiker som blev ledare. Demokratiska författningar med parlament och allmänna val infördes. Det fungerade dock inte så bra för att det uppstod ganska snabbt en mild form av enpartidiktatur. Eller så genomförde en grupp modernistiska officerare en kupp mot politikernas ineffektivitet och skapade en militärdiktatur. Oavsett styrelse så ersattes sharia i långa stycken med lagar med västerländskt inflytande, särskilt inom moderna områden som industri och ekonomi. Delar av sharia som tillhörde privatlivet behölls dock. Man skapade två domstolsväsenden. Dessa två var en för den moderna lagstiftningen och en för sharia.


• De många föreningar och organisationer som engagerade muslimer bildade är den andra komponenten. Man träffas och diskuterar olika religiösa frågor, hjälper varandra och bedriver praktiskt socialt arbete. Detta är till viss del en fortsättning på brödraskapen inom sufismen, med möten vid helgongravar.
Det finns dock även andra religiösa organisationer som mer liknar t ex scouterna.

• Islamister är den tredje komponenten. Islamister är djupt troende muslimer som vill kassera de modernistiska regimerna. De vill att ett land ska styras efter koranen, sunna och sharia. Vi i västerlandet brukar kalla dessa islamister för fundamentalister. Dessa fundamentalister vill att pojkar och flickor ska ha skilda skolor, kvinnor ska bära strikt döljande kläder, alkohol ska vara förbjudet och att låneräntor ska kasseras. Islamister är ofta unga, frustrerade och välutbildade människor. Framtiden för dem ser ganska mörk ut med tanke på att det inte finns tillräckligt acceptabla arbeten för dem. Islamister har bildat sina egna organisationer eftersom de anser att den modernistiska regimen är misslyckad.

Den politiska och religiösa situationen i dagens muslimska länder bestäms av maktförhållandena mellan den modernistiska eliten, islamiska föreningar samt islamister (de tre komponenterna).

En muslims vardag

Familj och släkt
Familjebanden är väldigt viktiga inom islam och att bryta dem är en av de största synderna. Det finns hadither som tydligen visar att man aldrig kommer komma till paradiset om man skulle bryta familjebanden.
Det är även en troendes plikt att hålla sig väl med släkten. Om man inte upprätthåller sina släktband kommer även bandet till Gud brytas säger en hadith. Att man ska ha respekt för familj och släkt förkommer ständigt i koranen. Föräldrar ska alltid behandlas med total respekt. Sättet man behandlar sina föräldrar på anses vara grundande på ens egen framgång och lycka i livet. Det finns även många hadither som menar att Gud kommer utöka en persons livslängd om personen i fråga behandlar sina föräldrar väl.
Det är dock inte bara föräldrarna som ska behandlas väl utan dem ska även se till barnens bästa och uppfostra dem väl. Det är viktigt att de är lyhörda för deras behov och behandlar dem med respekt och värdighet.

Man kan sammanfattningsvis säga att familjen inom islam ska vara en grund för respekt, vänskap, ödmjukhet och ömsesidig förståelse från både äldre och yngre.

Vänskap och umgänge
Genom vänskapliga relationer upptäcker och lär vi oss av varandra olikheter och det är en mycket viktigt del av livet. Om en vänskaplig eller bekantskapsrelation dock medför att man bryter mot islams levnadsregler bör relationen inte fortgå!
Det gäller dock inte bara att ens vän ska vara god utan man måste själv vara en god och sann vän som tar sitt ansvar och håller sina löften. Att träffa vänner och umgås ska alltid innefatta en positiv utveckling. En riktig vänskaplig relation inom islam bör vara baserad på ärlighet, ömsesidig förståelse, rådgivning och uppmuntran. Man ska dock även vara aningen reserverad i en vänskapsrelation och medveten om att relationer kan ta slut och att nya kan bryta ut i framtiden.

Relationer och äktenskap
Det är lätt att man fastnar vid att beskriva och analysera parternas olika roller och ansvarsområden inom äktenskapet då man ska förklara synen på just äktenskap och relationer. Då missar man dock kärnbetydelsen av äktenskapet och vissa viktiga relationsaspekter. Synen på äktenskapet som en gudsdyrkan är den första aspekten som man förbisett. För att uppnå det gemensamma målet som är paradiset ska syftet med relationen vara att behaga Gud.
Äktenskapliga relationer är en form av dyrkan som innebär att bägge parterna råder och hjälper varandra. I en relation ska man göra det som gott så att de positiva och hänsynstagande beteenden mot varandra blir en källa för goda gärningar.

Man kan sammanfatta det genom att beskriva att ett muslimskt äktenskap är som en grund för gudsdyrkan, men även ett vänskapsförhållande baserat på ömsesidig kärlek, förståelse och respekt .Relationen har tappat sin avsiktliga funktion då den urartats till ett utdraget missnöje, depression och förtryck för någon av parterna.
Profeten Muhammed har tydligt markerat den allvarliga effekten av att förtrycka en människa vare sig den må vara en okänd människa eller ens egna partner. Det finns hadither som förklarar hur otänkbart för den ärligt troende att systematiskt behandla någon illa, bortse från dennes behov eller på annat sätt missgynna denne.

Grannskap och samhälle
Att tänka på sina grannars välmående är en muslims plikt. Om man stör sina grannar och beter sig illa mot människor i sin omgivning är man icke en from muslim. Som troende muslim är man således inte enbart en person med god relation till Gud utan även en person som tänker på folk i sin omgivning så att de inte skadas, besväras eller störs.
Det finns många hadither som tydligt påpekar att man ska behandla sitt grannskap och människor i sin omgivning väl.

Kompetens och utbildning
Bristande kompetens och okunnighet förknippas idag oftast med muslimer. Det finns dock massvis av verser och hadither som tydligt markerar att den ideala muslimen ska eftersträva regelbunden utbildning och ständigt utöka sina kunskaper. De tre grundläggande principerna för religiös utveckling som består av inlärning, praktik och utveckling är därför extra uppmärksammade av dem troende.
Kunskap är därmed det första steget till gudsdyrkan. Religiös praktik och upplysningen till andra kan därför fullföljas först efter att den troende har tillräckligt med kunskap. För alla som bär på kunskap har i plikt att dela med sig av den. Att inneha kunskap är en av muslimernas främsta plikter och genom Koranen påminns man hela tiden om att utöka den.

Koranen och sunna är i första hand kunskap för en troende muslim. Det är i och för sig ganska självklart eftersom de lär ut och upplyser om Skaparen, skapelsens roll samt syftet med vår existens.

Kunskap enligt den islamska tron är dock också vetenskap, forskning och all form av kunskap som bidrar till att människan kan uppfylla sin roll som Guds ställföreträdare och förvaltare på jorden.
På tal om detta ska man vara noga med att uppmärksamma att den islamiska vetenskapshistorien och dess vetenskapsmän utan tvivel varit viktiga för västvärldens och inte minst sagt Europas lärande och utveckling.
Muhammad bin Musa Al’Khawarizmi är t ex algebravetenskapens grundare och Ibn Battuta besökte 44 länder och beskrev dem noggrant och ingående i sina resememoarer.
Arbete och handel
Försörjningen eller arbetet som utförs för att täcka de materiella vardagsbehoven är en viktig del av det sociala livet. Islams lära lägger därför stor vikt vid att försörja sig med tillåtet förvärvade medel samt vägleder människor att handla och köpa från varandra med god moral och rättvis handel. Profeten Muhammed gillade inte tiggeri utan tyckte att man istället skulle arbeta så man kan försörja sig och sin familj.

I både Koranen och i sunna finns det anvisningar över rättvis handel. Det kan omfatta saker som sammanställning av kontrakt och köpeavtal, anställning och löneutbetalning, transaktioner samt lån och konkurrenslagstiftning. Det finns även hadither som visar att profeten Muhammed påpekat att köpmän som höll sig till en lovligt handel skulle få en stor belöning.

All handel och transaktion med ränta är strikt förbjudet inom islam. Om människan således vill ha stabil och välsignad ekonomisk och andlig tillväxt hänvisas denne till att dela ut allmosor istället för att beblanda sig med räntor.
Slutligen ska man alltid vara noga med att vara tacksam för det man har för det är Gud som ger det Han vill till vem Han vill.

Kropp och hälsa
Enligt islam kommer människan att ställas till svars för sina handlingar och bland annat ansvara för den tid och de gåvor som personen i fråga blivit anförtrodd. Eftersom kroppen är en av dessa dyrbara gåvor är det en viktig del av det ansvarsfulla förvaltarskapet på jorden.
En troende muslim är alltså en väl hälsomedveten person som försöker grunda sin tillvaro på en harmonisk balans.
De kroppsliga behoven är lika självklara och viktiga att tillfredställa som de andliga då människan består av både kropp och själ. Då man stillar sina behov på ett eller annat sätt innebär det en gudsdyrkan samt en uppfyllelse av kroppens rättigheter. I sunna finns det markerat att man ska vara mån om hygienen, kroppsliga renheten, goda kostvanor samt själens välbefinnande. Utöver dessa plikter gällande matvanor och renlighet är även en troende förpliktad att uppsöka sjukhus vid behov.

Enligt islams lära är även alla sorters berusningsmedel förbjudna, t ex alkohol och droger. Det är inte bara de som dricker alkohol som bryter mot islams lära utan även de som bidrar till framställning, försäljning eller konsumtion.
Alla hälsoskadliga och beroendeframkallande vanor som kan leda till sjukdom anses som avskyvärda inom islam. Därav är rökning ett exempel som både orsakar hälsoförstöring och bristande ekonomi. Rökning är alltså något otänkbart för en troende muslim som är mån om sin kropp och hälsa, vilket alla froma muslimer bör vara.

Moskén
Muslimernas gudstjänstlokal kallas moské. Det är dock även en samlingsplats för folk som bor runt omkring. Det är ofta män och pojkar ute på moskéernas gårdar.
En moské är oftast en praktfull byggnad med vacker arkitektur. Den har vanligtvis en kupol och höga torn som kallas minaret. Det är från minareten som bönestunderna ropas ut ifrån. Förr i tiden var det en böneutropare som stod uppe i tornet och ropade ut kallelsen men numera är det oftast högtalare som är fästa på minaret som böneutroparens röst kommer ifrån, det är till och med oftast inspelad på band.

På fredagar är det den stora gudstjänstdagen och då samlas främst männen i moskén. Gudstjänsten innebär främsta dels av att man ber tillsammans. Bönen leds utav en imam och han läser även en kort predikan ut Koranen. Efter fredagsgudstjänsten går oftast männen iväg till ett café för att dricka te, samtala och kanske spela lite spel med varandra och bara umgås. Även fast att fredagen inte är en arbetsfri dag så hålls arbetsplatserna ofta stängde då gudstjänsten pågår.

Männen går oftare till moskén än kvinnor men då kvinnor väl är där skiljs de åt från männen, kvinnorna får sitta på en undanskymd läktare. Enligt islams lära ska inte män och kvinnor vistas tillsammans offentligt.
För de som ska be gäller den traditionella tvagningen av ansikte, händer och fötter. Numera finns det ofta små bassänger eller tvättrum intill moskéerna där man kan utföra sin tvagning.
För att gå in i en moské måste man även ta av sig skorna, det gör man för att visa vördnad inför Gud. Moskéns golv är täckt av bönemattor och en nisch i väggen visar åt vilket håll Mekka ligger. Eftersom Muhammed ogillade avbildningar finns inga bilder i moskéer men det rummet är rikt dekorerat med ordet Allah och olika citat hur Koranen i arabisk skrift. Ibland är även väggarna besmyckade med vackra mosaiker i starka färger.
Moskéerna är öppna varje dag med det är främst på fredagar som folket samlas där.

Omskärelse
För pojkar griper islam in ganska tidigt i deras liv. Precis såsom judarna så omskärs pojkar åtta dagar efter födseln. Det finns dock även de som omskärs senare under livet. Det viktigaste är att pojken inte är sjuk när ingreppet utförs.

En pojkes omskärelse innebär att man skär bort förhuden på snoppen. Enligt tradition innebär den manliga omskärelsen att man sluter förbund med patriarken Abraham. Omskärelsen innebär dock inte bara det förbundet utan många menar att det görs av hygienskäl. Bland annat så nämns den manliga omskärelsen som en hygienisk föreskrift i sunna.

I samband med en pojkes omskärelse ställer man till med en stor fest för släkt och vänner. Detta för att fira att den lille kommit till världen och nu är en del av den muslimska gemenskapen.

I Sverige är diskussionerna om de manliga muslimernas omskärelse livliga. De flesta muslimer som vill genomföra omskärelse åker oftast till sitt hemland för att genomföra ingreppet. Det finns dock även många muslimer som hävdar att de ska ha så pass bra religionsfrihet i Sverige så att en omskärelse lätt ska gå att genomföra här.
Det går dock att omskära sig i Sverige med då måste det göras av legitimerade läkare. Det är därför svårt för muslimer att bli genomgå omskärelse i Sverige med tanke på att det inte finns särskilt villiga läkare.
Omskärelsen klassas även som kosmetiska ingrepp så det är väldigt dyrt och ofta långa köer vilket därav blir nackdelar för muslimerna. På grund av detta finns det dem som förtror sig åt icke-legitimerade personer och det kan då orsaka svåra skador för pojken. Om detta upptäcks i Sverige döms den som utför omskärelsen för misshandel.

Könsstympning, tvångsäktenskap och hedersmord
Det är lätt att man associerar saker som könsstympning, tvångsäktenskap och hedersmord till förorter, invandrare och muslimer. Denna uppfattning kan ha uppkommit då ett fåtal muslimiska personer och familjer gjort sig skyldiga till brott och någon sorts kränkning och våld mot kvinnor. Man har därav lagt kraftig fokusering på just dessa grupper och eftersom de själva skyller sina brott på dess tradition och kultur ha blivit negativt laddade från omgivningen.

Könsstympning
Kvinnlig könsstympning har inget som helst sammanhang med Koranen och ytterst svag i Sunna. I Sunna finns det veka påståenden om kvinnlig omskärelse men då av det mildaste ingreppet. Det finns alltså olika sorter av könsstympning och den allra värsta kallas faraonisk omskärelse. Den faraoniska omskärelsen innebär att man skär bort klitoris, inre blygdläppar, förminskar de yttre blygdläpparna och syr ihop så att endast en öppning finna kvar för urin och menstrationsblod. Denna sortens omskärelse går alltså ut på att ta ifrån kvinnan all förmåga till sexuell njutning.
Den faraoniska könsstympningen är mycket smärtsam och utförs mestadels i Afrika bland nomadfolken. Ingreppet utförs sällan av legitimerade läkare utan utförs av en så kallad ”läkarkvinna” ute i öknen. Saker som vassa stenar, rakblad och glasbitar är föremål som används för att genomföra ingreppet. Dessa föremål är även ofta begagnade och rostiga. Det är många flickor som förblöder och avlider efter sin könsstympning.

I de länder och områden där kvinnlig könsstympning förekommer är det dock vanligt att flickorna längtar efter att få genomgå sin omskärelse. Flickorna vet dock inte vad det egentligen innebär utan längtar på grund av traditionen att man blir kvinna efter att man genomgått den. Flickorna omskärs när de kommer upp i pubertet och tonår.

Denna faraoniska omskärelse har egentligen inget förhållande till islam alls. Det är en sed som funnits långt innan islams, kristendomens och möjligtvis även judendomens uppkomst. Det är dock numera så att just de ställen som sedan är vanlig på råkade bli muslimernas område, för övrigt finns det ingen anknytning till själva religionen.

Tvångsäktenskap och andra äktenskapstvister
Inom islam är äktenskap och sexualliv en viktig del, som jag tidigare nämnt är det dock förbjudet med sexuellt umgänge utanför äktenskap. Vad det innebär vem man får gifta sig med och inte kan jag börja med att nämna att muslimska män har möjlighet att ingå äktenskap med en icke-muslimsk kvinna. Den muslimska kvinnan å andra sidan får inte gifta sig med en icke-muslimsk man utan mannen måste även han vara muslim. Denna skillnaden mellan män och kvinnors rättigheter beror på att mannen anses vara den som för religionen vidare till barnen och om en kvinna skulle gifta sig med en icke-muslimsk man skulle även barnen bli icke-muslimska.

Det finns något som kallas tvångsäktenskap och det innebär att föräldrarna väljer sina barns partner som de sedan tvingas gifta sig med. Det finns dock absolut inget stöd för genomföra och arrangera tvångsäktenskap i islams lära.
Enligt tradition finns det äktenskap som innebär att en pojke eller flicka ska gifta sig med sin kusin. Detta fenomen har blivit väl uppmärksammat i svenska filmer såsom Vingar av glas och Jalla Jalla.
Muslimska familjer i Sverige brukar skicka iväg sina barn till sitt hemland för att hitta en partner, som då helst är en kusin. Det ska även dock uppmärksammas att det faktiskt finns de som låter sina barn själva välja partner.

Detta med tvångsäktenskap bryter några av lärans regler och är bland annat därför strikt förbjudet. Enligt islams lära ska föräldrar och barn ha en god kommunikation, respekt till varandra, visa hänsyn och se upp till varandra. När föräldrar arrangerar ett tvångsäktenskap bryts alla dessa regler.

Hedersmord
Först och främst ska det klargöras att mord alltid är mord. Bara för att man lägger till ordet ‘heder’ är det absolut inte mindre hemskt och förfärligt som andra mord. Den som utför hedersmord är alltså inte mindre brottslig än någon annan mördare.

Barnamord förkom under den förislamiska tiden då man var rädd för fattigdom och framtida svårigheter så man gjorde sig av med sina barn genom att ge bort dem, sälja dem eller begrava dem levande. Det var främst flickor som blev utsatta för detta på grund av att man ansåg de mindre användbara än pojkarna. Varför beskriver jag barnamord kan man nu fråga sig? Jo det gör jag för det finns vissa likheter mellan barnamord och hedersmord.
En av deras gemensamma faktor är att båda utgår ifrån rädsla. När en familj utför hedersmord beror det på rädslan att bli föraktade, hånade och undanskuffade medan barnamords familjerna är rädda för att utsättas för fattigdom och misär.
Förövarna ursäkt för att begå hedersmord är alltså för att bevara familjens heder. Detta är dock absolut inte en acceptabel ursäkt.
En annan likhet mellan barna- och hedersmorden är att det mest är flickor som utsätts.
Genom analyser på detta vis kommer man fram till att båda företeelserna utgår från liknande motiv och samma tragiska slut.

Hedersmord är alltså mord, oftast på flickor, som utförs för att behålla familjens heder. I Sverige har en del hedersmord blivit uppmärksammade under de senaste åren. I Sverige har hedersmorden berott på att muslimska döttrar förälskat sig i svenska pojkar. Ett av dessa fall är Fadime som ertappades med en svensk-iransk pojkvän. Fadime misshandlades grovt och dödades under å 1998 av sin familj.

Det ska även tilläggas att varken barnamord eller hedersmord har någon som helst anknytning till Koranen Det finns till och med ett antal hadither som säger att barna- och hedersmord är helt emot islam och därför absolut förbjudet.

Islam i Sverige
Den första muslimska organisationen i Sverige bildades i Stockholm år 1949. Dess flesta anhängare var flyktingar från Sovjetunionen som kommit hit under andra världskrigets slutskede.
1966 fanns det bara omkring 1000 muslimer i Sverige. Det var under 1960- och 70-talen som tillökningen av muslimer började, då den stora arbetskraftinvandringen från Turkiet och Balkanhalvön var aktuell. Flyktingar från Bosnien, Mellanöstern och Somalia kom till Sverige under 1980- och 90-talen. Islam är idag den största religiösa minoriteten i Sverige.

Religionsfriheten
En av de viktiga demokratiska fri- och rättigheterna är just religionsfriheten. I regeringsformen, som är en av Sverige grundlagar, nämns detta:

”Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad … religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion”
(§ 1 kap 2).

”Etniska, språkliga minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfund bör främjas”
(§ 2 kap 1)

Dessa formuleringar känns klara och generösa. Situationen är dock långt ifrån så klar som de först verkar. Inom religionsfrihet kan man både vara fri från varje form av religiös tro och man kan vara fri att få utöva vilken religion man vill. Dessa två aspekter brukar kallas negativ frihet (fri ifrån) samt positiv frihet (fri att). Eftersom Sverige länge varit präglad av den lutherska kristendomen, som är en individorienterad tro, är det naturligt att infödda svenskar tolkar religionsfriheten utifrån en negativ frihet. Islam är dock en mer grupporienterad religion. Att vara muslim är inte bara en tro utan även en livsstil. Religionsfriheten för muslimer är alltså främst en positiv frihet.
På grund av dessa olika sätt att se på religionsfriheten kan diskussionerna mellan muslimer och infödda svenskar bli en hel del förvirrade. Om både muslimer och infödda svenskar förstår hur bägge parterna tänker så har man lättare för att förstå varför konflikter mellan infödda svenskar och muslimer uppstått och man kan även få en förmåga att kunna lösa liknande konflikter på ett positivt sätt.


Några vanliga konfliktområden

• Skäktning.
Muslimernas sätt att slakta djur på kallas skäktning. Det innebär att djuret är vänt mot Mecka, att slakten sker i Allahs namn och att den sker genom djurets matstrupe, luftstrupe samt att halspulsådrorna snabbt skärs av med hjälp av en mycket vass kniv. De flesta troende muslimer äter endast köttet från skäktade djur.
Denna slags slakt är dock förbjuden i Sverige. Enligt djurskyddslagen ska ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Islam

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2005-11-23

    Det var det bästa jag har läst

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-03]   Islam
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3419 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×