"Eftersom jag är dålig på musikteori hade det varit värdelöst att hamna med massa Hayden." En fallstudie om elevers attityder till nivågruppering inom matematik och musikteori på gymnasiet.

1724 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Nivågruppering är en företeelse också i den svenska gymnasieskolan. Två ämnen som berörs av detta är matematik och musikteori på musikgymnasiet. Vi upplever en skillnad med avseende på ämne i lärarnas attityd till detta, en skillnad som också verkar finnas i samhällsdebatten; det anses mer kontroversiellt att gruppera elever efter deras färdigheter i teoretiska ämnen än estetiska. Vår uppfattning är också att man sällan tar hänsyn till elevers åsikter i frågan, en uppfattning som förstärks av att det inte finns några studier om gymnasieelevers attityder till nivågruppering. Vi har med denna uppsats velat undersöka huruvida dessa skillnader i attityder påverkar hur vanligt förekommande nivågruppering är inom matematik respektive musikteori. Ett annat syfte har varit att utforska gymnasieelevers syn på denna undervisningsform. Studien är gjord i två delar, en kartläggning om hur utbredd nivågruppering är i Göteborgsregionen och en enkätundersökning av 11 elever som omfattas av nivågruppering. Enkäten har analyserats som en fallstudie med hjälp av kluster- och faktoranalys. Vi har märkt en skillnad mellan matematik- och musiklärares inställning till, och utbredning av nivågruppering. 7 av 0 skolor tillämpar nivågruppering inom matematik, medan 6 av 7 musikgymnasier gör det. Musiklärare finner det i allmänhet helt okontroversiellt att dela in elever efter förmåga, medan matematiklärare är mer reserverade och har större medvetenhet om nivågrupperingars problematik. Vi kan inte utläsa någon skillnad mellan musik- och matematikelever attityder, däremot finns en skillnad mellan elevers studiesituation med avseende på deras arbetsinsats. De ambitiösa eleverna som jobbar på lektionerna upplever mindre stress och större ko...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Eftersom jag är dålig på musikteori hade det varit värdelöst att hamna med massa Hayden." En fallstudie om elevers attityder till nivågruppering inom matematik och musikteori på gymnasiet.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   "Eftersom jag är dålig på musikteori hade det varit värdelöst att hamna med massa Hayden." En fallstudie om elevers attityder till nivågruppering inom matematik och musikteori på gymnasiet.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=34674 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×