"Jag har gått från katastrof till en medelmåtta" : Studerandes erfarenheter av portfolio som pedagogiskt verktyg i matematik

1870 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
AbstractSyftet med denna studie är att med en kvalitativ ansats undersöka hur portfolio som pedagogiskt verktyg för inlärning, bedömning och examination i ämnet matematik på gymnasienivå uppfattas av en grupp vuxenstuderande. Studiens frågeställningar syftar till att belysa på vilka sätt de studerande erfar att arbetet med portfolio påverkat deras lärande i matematik samt vilka effekter portfolio som pedagogiskt verktyg haft för bedömning och examination i ämnet. Studien har genomförts i en studerandegrupp som inom högskolan läser kurserna C och D i matematik på gymnasienivå under läsåret 2004-2005 och där kursens uppläggning och genomförande baseras på portfolio som pedagogiskt verktyg. Den empiriska datainsamlingen har skett genom insamling av de studerandes skriftliga erfarenheter och reflektioner formulerade i brev samt genom fokusgruppintervjuer. Resultaten i undersökningen pekar på att de studerandes attityder till ämnet matematik förändrats i positiv riktning vilket medfört att deras kunskaper i och förståelse för ämnet fördjupats. Det framgår också att de studerande upplever lägre grad av stress vid examination än vid traditionella skriftliga provtillfällen med uppgifter, lösningar och svar. Resultaten tolkas ur ett sociokulturellt perspektiv, där verktyget portfolio, system...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Jag har gått från katastrof till en medelmåtta" : Studerandes erfarenheter av portfolio som pedagogiskt verktyg i matematik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   "Jag har gått från katastrof till en medelmåtta" : Studerandes erfarenheter av portfolio som pedagogiskt verktyg i matematik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=34715 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×