Reklam

21953 visningar
uppladdat: 2005-02-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Välj någon reklam som riktar sig till din målgrupp,
Beskriv hur den ideala tjejen i din ålder ska se ut.

Alla möjliga reklamer om smink och kroppsprodukter passar bra till min åldersgrupp, tjejer.
Den ideala tonåringen är trådsmal, inte ett kilogram för mycket, tvärt om kanske 10 kilogram för lite. Dockliknande ansikte p.g.a. allt smink, perfekt helt enkelt, inte för att jag vet hur man ska definiera perfekt men hon är nog nästintill perfekt. Hon framgår inte som mycket mer än en skyltdocka i de flesta reklamerna, och folk går på det! Vill man verkligen se ut så? Man förstår inte alltid hur folk tänker och värderar. Varken jag eller någon i min familj är dock ej så väldigt intresserade av sådana tidningar som Okej, Frida eller andra tonårstidningar där dessa tjejer framgår ännu mer än i vanliga tidningar eller tv: n.

Titta på reklamer med slogans som är roliga eller fjantiga.
Kan den sortens reklam också få folk att köpa varan?

”Petter och jag, vi är goda vänner fastän mycket olika. Vi tycker om olika saker, Petter e hjulbent jag är kobent. Petter promenerar jag kör bil, Petter e spinkig, jag är välbyggd. Men en sak har vi nog gemensamt. POLLY!”
Det är en av många roliga reklamer som visas på tv under hela dagen. Det är självklart att folk köper det de ser även från roliga eller fåniga reklamer men kanske inte i samma syfte som annars. Om man tar som till exempel Pollyreklamen jag skrev här ovan. Den fåniga sången gör reklamen i sig bara roligare och bättre. Hur ska man göra en bra reklam om en godispåse?
Det finns så många som liknar varandra, till exempel Werthers original och Toffefee. De låter nästan likadana och då skiljer dem sig inte, då bryr man sig inte lika mycket men som exemplet Polly, den är inte lik alla andra, den är annorlunda. Det är det som gör det till en bra reklam. Det tycker i alla fall jag! 

Följ TV reklamen på en kanal under en hel kväll.
Återkommer någon reklam många gånger?
Kan tjatmetoden vara effektiv?

Jag har valt att följa TV 3 en hel kväll. Det är många reklamer som återkommer fler än 3 gånger på en kväll. (Kväll är alltså ungefär mellan 18.00 och 21.00) Bland annat ölreklamer. Varför överhuvudtaget visa ölreklamer under den tiden på dygnet som fortfarande barn och unga sitter vid Tv:n? En annan sorts reklam som också återkommer är reklamen för de företag som sponsrar programmet. Till exempel Fame Factory som sponsras av VO5. Då visas alltså VO5 reklamen varje gång Fame Factory börjar, eller innan det börjar igen efter reklamavbrott. Jag tycker personligen att tjatmetoden kan vara jobbig. Man blir less på reklamerna och byter hellre kanal än att se samma saker rabblas upp gång på gång, jag säger alltså att det inte är en bra idé.





Leta fram en reklam med engelsk text och gör en svensk översättning.
Blir reklamen bättre eller sämre på svenska?


Engelska versionen: – ”Because you’re worth it!”
Svenska versionen: – ”Därför att du är värd det!”

Det blir mycket sämre på svenska. Varför? Det är nog för att man är ”van vid de smöriga rösterna som pratar engelska/franska”. Då kan känslan inte bli densamma med ett nytt språk. Jag håller därmed fast att man inte ska ändra på reklamerna som redan finns, gör nya istället!


Det här är en grej som jag funderar över och
irriterar mig på inom reklamvärlden.

Ellos och övriga klädkataloger/affärer. De säger klart och tydligt att de har kläder i alla storlekar. Men visst undrar man? Om de har kläder till alla, varför ser då alla deras ”modeller” likadana ut? – trådsmala dockor. Och varför skall det finnas sexiga, läckra, utmanande och nästinti...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklam

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2005-02-18

    Bra arbete. Kul att läsa andra

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-06]   Reklam
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3492 [2024-04-23]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×