Från traditionell till metrosexuell: mansbildens förändring i reklamen

1926 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med uppsatsen är att undersöka mansbildens förändring i reklamen under 1990-talet och början av 2000-talet. Därför vill vi undersöka om män exponeras på olika sätt i herrtidningen Magazine Café under perioden. Vi vill också se om vi kunde finna några tendenser i samhällsutvecklingen, som har påverkat mansbilden och om samhällsutvecklingen syns i reklamens framställning av männen. Vi kommer också att undersöka det senaste mansidealet, som kallas metrosexualitet och se om det avspeglas i det material vi valt att analysera. Några av de frågor som vi besvarar lyder: * Hur influerar medierna trender och livsstilar? * Hur exponeras män i bildreklam? * Finns det några samhällstendenser som man kan knyta till en eventuell förändring av exponeringen av män? Analysen har utförts genom en kvalitativ bildanalys. Vi har begränsat vårt material till tre bilder ifrån tre årgångar av Magazine Café. Utgångspunkten för vår analys har tagits från boken How to study television av Selby och Cowdery. Tyngdpunkten läggs på Mise-en-scéne, vilket innefattar analyser av iscensättningen, de icke-verbala koderna, klädernas koder och de tekniska koderna. Undersökningen resulterade i att den utveckling som har skett i samhället, när det gäller förändringen av mansbilden, också syntes i reklambilderna. Från det traditionella mansidealet har nya manligheter uppkommit, som tidigare skulle anses omanliga. Kvinnoliknande och sårbara män exponeras idag i medierna. Man kan tydligt se utvecklingen i de bilder som studerats, från en mer dominerande man till en man som inte är rädd för att visa sina kvinnliga sidor. Medierna influerar trender ge...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Från traditionell till metrosexuell: mansbildens förändring i reklamen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Från traditionell till metrosexuell: mansbildens förändring i reklamen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35293 [2024-05-08]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×