Skillnaden mellan man och kvinna i ett muslimskt samhälle
56825 visningar
uppladdat: 2005-02-10
uppladdat: 2005-02-10
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Riffat Hassan är professor vid universitetet i Louisville i USA. Hon är född i Pakistan och har forskat i kvinnors rätt och islam sedan 1974. Och enligt henne har ojämlikheterna inget med Islam att göra. Riffat berättar att det inte står någonstans i Koranen om att kvinnor måste bära slöja, utan att både män och kvinnor måste klä sig anständigt. Slöjorna är något som männen tvingat kvinnorna till att bära, eftersom de anser att kvinnornas deltagande i samhället som ett hot mot deras egen makt.
Riffat tror att diskriminering till stor del beror på att Islam har ärvt sina idéer om kvinnan från västvärldens judar och kristna. Till exempel tar hon vår skapelseberättelse, som handlar om att Gud först skapade mannen, och att Kvinnan skapades för mannens skull. Det var även kvinnans fel att Eva och Adam blev utkastade ur Paradiset. I Koranen står det inte ett ord om att Gud skapade mannen först och att Kvinnan skapades av mannens revben, för hans skull. Däremot står det på ca fyrtio olika ställen i Koranen att kvinnan och mannen är helt jämlika.
Jag kan mycket väl tänka mig att detta är ett underlag till kvinnosynen inom Islam idag, men jag tror inte att de som skrev skapelseberättelsen såg det ur den vinkeln. Om det står i Koranen att båda könen måste klä sig anständigt, och kvinnan måste bära slöja, varför bär då inte mannen slöja?
Skillnaderna på mannen och kvinnans rättigheter:
? I ett hushåll är det mannens skyldighet att försörja familjen. Det är hans skyldighet att stå för alla utgifter, tex. hus, utbildningar, mat och kläder. Till skillnad från kvinnan har mannen har ingen rätt att äga personlig egendom utan allt som är hans tillhör också familjen. Om kvinnan väljer att arbeta är de pengar hon tjänar hennes och de får hon göra vad hon vill med. Denna lag gäller endast om hon har kommit in i puberteten och är psykiskt frisk. Om hon väljer att investera dem i familjen, anses det som en donation.
? Kvinna har full rätt att utbilda sig och jobba, men ett vilkor är att hon samtidigt hinner uppfostra sina barn och ta hand om hushållet. Det villkoret är en anledning till att få kvinnor hinner.
? Kvinnan måste alltid lyda sin make och hans beslut, men mannen måste vara rättvis och respektera sin fru och hennes känslor.
? En kvinna kan inte tvingas in i ett äktenskap utan har rätt att välja sin make själv.
? En muslimsk kvinna har rätt att skilja sig ur ett dåligt äktenskap om ett äktenskapskontrakt skrevs innan bröllopet. Det kan t.ex. stå att om mannen slår sin fru eller är impotent har hon rätt att ta ut skilsmässa. Mannen däremot, har rätt att ta ut skilsmässa närhelst han behagar.
? Muslimska kvinnor har rätt att ärva, men endast hälften så mycket som en man. Om en far dör t.ex., får hans son 2/3 av arvet och hans dotter 1/3. Så två kvinnor får lika mycket som en man
Mina åsikter:
Jag tycker att det är onödigt att lagar ska vara olika beroende på vad man har för kön. Att det är en självklarhet att mannen försörjer, och kvinnan underhåller huset och barnen, är rent ut sagt idiotiskt. Om kvinnan skulle vilja utbilda sig och börja jobba skulle inte delar av hushållsarbetet lämnas över åt maken. Då får ju hon i princip 2 jobb. Det verkar ju helt omöjligt att kunna utbilda sig och jobba som kvinna under de förutsättningarna.
Lagen om att mannen alltid har sista ordet i familjen, är till för att förhindra kaos. Men den lagen kan jag tänka mig är en sådan sak som vissa män tagit till sin fördel och utnyttjat så mycket som möjligt.
Att kvinnan får bestämma själv vem hon vill gifta sig med och välja vilket efternamn hon ska ha är en jättebra lag, men jag undrar hur det oftast går till. Jag har läst en bok som heter ”En blomma i Afrikas öken” ,en självbiografi av Waris Dirie, som växte upp som muslim. Bokens början handlar just om hur hon blev såld som hustru åt en man för några kameler. I fattiga områden kan jag verkligen tänka mig att man försöker utnyttja varje situation så mycket som möjligt. Om en man skulle erbjuda en relativt stor summa för en dotter tror jag att familjen åsidosätter dotterns vilja. Att inte dottern får bestämma vem hon vill gifta sig med, har i och för sig ingenting med islam att göra, men att dottern säljs, tror jag mycket väl kan ha en anknytning till den islamska sedan att brudens föräldrar får en summa för dotterns hand. Jag tror inte att döttrar skulle giftas bort mot sin vilja om det inte skulle kunna gynna hennes föräldrar på något sätt.
Jag tycker att alla borde få skilja sig ur äktenskap om så önskat. Oberoende på kön eller om ett äktenskapskontrakt skrevs innan vigseln. Det som skiljer mest tycker jag är att kvinnan måste ha en specifik anledning, och inte mannen. De flesta Islamska lagar har ett motiv. Lagens mening är att skydda kvinnan på något sätt. Den här lagen kan jag inte se någon bra anledning för. Den förtrycker kvinna och framhäver mannens vilja och beslut.
Att kvinnor får ärva, ser jag som en självklarhet. Jag trodde faktiskt först att islamska kvinnor inte får ärva över huvud taget, och blev lite förvånad när jag läste detta. Jag tolkar lagen som om att kvinnan inte har vett nog att förvalta sina pengar. Visst förstår jag att mannen som försörjare behöver mer pengar än en kvinna, men det känns inte helt och hållet som om att det har något med saken att göra. Både syster och bror är ju lika mycket barn till den avlidne fadern.
När jag jämför min syn på hur ett förhållande bör se ut, med mina tankar på ett typiskt förhållande mellan en man och en kvinna i ett muslimskt samhälle, kommer jag fram till att man som kvinna borde känna sig kränkt och mindre värd än männen. Så varför går då inte kvinnorna ihop och kämpar för att bli mer jämlika männen? För mig känns det som en självklarhet att kvinnorna borde försöka göra något åt saken, men det är ju också mycket enklare för mig att yttra mina feministiska åsikter, jag som växt upp i ett samhälle styrt av både män och kvinnor. Jag blev lite förvånad när jag upptäckte att kvinnorna faktiskt har en hel del lagar som skyddar dem, och att religionen Islam inte är lika hård som jag först tyckte att den verkade. Men våra fördomar om kvinnoförtrycket måste ju komma ifrån någonstans? Jag tror att vi kopplar ihop ett typiskt livsmönster för en familj som bor i ett österländskt område, med en religion. Slöjan ser jag som ett slags fångenskap. Vissa kvinnorna måste bära dem, vetande att om de går ut på gatan utan slöja, kan få frätande syra kastad i ansiktet. Men egentligen har ju inte det någonting med Islam att göra. Alla de lagar som står i Koranen är ursprungligen till för att skydda kvinnan, men jag tror att könsskillnaderna har uppstått då männen tolkat texterna till deras fördel. T.ex. att de har sista ordet i hushållet. Jag tror att man som kvinna i ett muslimskt samhälle, inte vågar gå emot sin man, även fast man gärna vill. Det känns som om att vissa islamska familjer skulle göra vad som helst för att behålla sin heder, även stöta bort sin dotter. Och i med att många islamska kvinnor inte så ofta har någon utbildning, ingen inkomstkälla, tror jag att de skulle uppleva en sådan situation som väldigt svår. De skulle bli tvungna att stå på helt egna ben. Så vad skulle de egentligen göra om de skulle lyckas ta sig loss ur äktenskapet? Jag tror att föreläsningar för islamska kvinnor är nödvändiga, att få dem att förstå att de måste kunna leva s...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2005-02-10] Skillnaden mellan man och kvinna i ett muslimskt samhälleMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3575 [2024-04-24]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera