Kottar, pinnar och siffror i böcker : Olika lärandesituationer i matematiken

1825 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vår bakomliggande tanke med studien är att undersöka vilka lärandesituationer som skapar lust och motivation i matematikstudier. Syftet med undersökningen är därför att identifiera vad som utmärker sådana lärandesituationer. I ett försök att studera detta problem har vi studerat det vardagliga skolarbetet hos en klass bestående av 16 elever i år 1. Vi har använt oss av begreppen lust och motivation i vårt arbete för att urskilja ovanstående situationer. Datamaterial har samlats in genom observationer inomhus och utomhus under ett antal matematiklektioner. Vi har även använt oss av intervjuer med eleverna för att få svar på våra frågeställningar.Resultatet av studien visar att både inomhusmatematiken och utomhusmatematiken är gynnsamma för elevernas lust och motivation. Det som bestämmer huruvida dessa lärandesituationer är motiverande och lustfyllda är hur situationerna är uppbyggda och inte var de är förlagda. Viktiga slutsatser i studien är att det är den praktiska matematiken samt interaktionen mellan eleverna som har störst betydelse för lusten och motivationen. Flertalet elever menade att de upplevde matematiken mest positiv då de fick använda sig av till exempel kottar och pinnar i sitt räknande. Men även när de fick samarbeta med sina kamrater upp...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kottar, pinnar och siffror i böcker : Olika lärandesituationer i matematiken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Kottar, pinnar och siffror i böcker : Olika lärandesituationer i matematiken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35812 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×