Förskolans matematik i praktiken ­ en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan

2055 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Vi ville ta reda på hur pedagogerna inom de olika pedagogikerna traditionell-, Montessori- och utomhuspedagogik synliggjorde matematiken i sin verksamhet i relation till läroplanen för förskolan (Lpfö 98). De frågor vi tittade närmare på var: Hur medvetna var pedagogerna om vikten av att synliggöra matematiken för barnen i förskolan? Hur dokumenterades och utvärderades barnens förståelse av matematik i förskolan av pedagogerna? Metod Vi genomförde en kvalitativ fallstudie med hjälp av enkäter och observationer. Enkäten delades ut till sex förskoleavdelningar. (Två avdelningar med inriktning mot traditionell förskolepedagogik, två avdelningar med inriktning mot Montessoripedagogik och två avdelningar med inriktning mot utomhuspedagogik). Under tre förmiddagar observerade vi en avdelning inom varje inriktning. Litteratur som berörde ämnet har vi också bearbetat. Resultat Vi kom fram till att pedagogerna i förskolan hade ambitioner att arbeta med matematik på ett medvetet sätt med utgångspunkt från läroplanen. Till övervägande del visade det sig att pedagogernas bristande ämneskunskaper och otillräckliga didaktiska utbildning inom matematikämnet ledde till ett omedvetet förhållningssätt gentemot barnen när det gäller matematik. Beroende på hur stor medvetenheten var hos pedagogen så synliggjordes matematiken mer eller mindre för barnen. Är man som pedagog mindre medveten ligger fokus nästan enbart på att räkna antal. När det gällde att dokumentera och utvärdera barns matematikförståelse i förskolan hade vi vid observationer sett att bara en liten del eller inget alls genomfördes inom detta ämne. Betydelse för läraryrket Vår studie fick oss att inse hur vikt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förskolans matematik i praktiken ­ en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Förskolans matematik i praktiken ­ en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=35905 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×