Kalla fötter ­ en kvalitativ studie kring hur pedagoger aktivt arbetar med läs- och skrivinlärning

1593 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning och syfte Vårt arbete handlar om läs- och skrivinlärning och dess utveckling både inom yrkesverksamhet och inom lärarutbildning. I inledningen presenteras vårt intresse för ämnet och varför vi valt att undersöka detta. Under utbildningen har vi saknat kunskaper kring hur man gör rent praktiskt när man lär elever att läsa och skriva. Därför har syftet med detta arbete varit att få en bredare insyn i, samt lyfta fram hur lärare praktiskt startar och undervisar läs- och skrivinlärning i en år 1. Ett annat syfte har varit att fördjupa våra kunskaper om olika metoder för läs- och skrivinlärning för att bli tryggare i vår framtida lärarroll. Våra frågeställningar inför undersökningen var: - Vilka olika metoder för läs- och skrivinlärning finns? - Hur har satsningen på läs- och skrivinlärning i lärarutbildningen sett ut i ett historiskt perspektiv? - Vilka kända sätt finns för utvärdering och vilka använder lärarna sig av? - Hur startar lärare läs- och skrivundervisningen, vilka metoder använder de sig av och varför har de valt att arbeta på det sättet? En hypotes som vi hade inför undersökningen var att vi trodde att de allra flesta lärare blandar helordsinriktade och avkodningsinriktade metoder och arbetssätt när de lär barn att läsa och skriva. Metod/material Dessa frågeställningar har besvarats genom relevanta litteraturstudier samt intervjuer med fem, kvinnliga lärare som är verksamma i skolans tidigare år och har erfarenhet av att arbeta i år 1. Då vi ville intervjua lärare från olika stadsdelar av Göteborg tog vi kontakt med lärare på fem olika skolor. De verksamma lärarna intervjuades alla på sin arbetsplats för att kunna ge oss en bild av hur lärandemiljön såg ut, även om denna aspekt inte utgjort någon stor del i undersökningen. Teorianknytning Vi har valt att läsa om helordsteorin och avkodningsteorin. Även ett urval metoder redogörs för. Dessa metoder är Kiwimetoden, Läsning på talets grund ­ LTG, Bornholmsmetoden, Wittingmetoden samt Tragetons metod "Att skriva sig till läsning". Därefter beskrivs de två vanligaste sätten varpå man kan utvärdera elevers läs- och skrivkunskaper med. Dessa är Lundbergs material "God läsutveckling" samt "Nya LUS" (läsutvecklingsschema). Som en avslutande del av kapitel 4 får vi veta vad styrdokumenten säger, hur lärarutbildningen sett ut tidigare och även kort om aktuell forskning kring hur barn tar till sig läs- och skrivkunskaper. Resultat och diskussion Resultatet visade mycket riktigt att pedagogerna använde sig av både helordsmetoden och avkodningsmetoden. Arbetet med bokstäver, hur de låter, ser ut osv. var dock centrala delar i undervisningen. Flera av lärarna nämnde Bornholmsmodellen som en stor materialkälla när de lade upp undervisningen. Något som också ansågs viktigt var att...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kalla fötter ­ en kvalitativ studie kring hur pedagoger aktivt arbetar med läs- och skrivinlärning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Kalla fötter ­ en kvalitativ studie kring hur pedagoger aktivt arbetar med läs- och skrivinlärning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=36799 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×