Uppfattning om ämnen och den pedagogiska utmaningen En studie om gymnasieelevers och lärarens syn på olika ämnen

1501 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ett problemområde som vi upptäckte på våra VFU-skolor var att vissa ämnen värderas olika. Framför allt märkte vi att de estetiska lärarna inte prioriterades lika mycket som andra ämneslärare. Vi ville därför undersöka uppfattningar om olika ämnen på gymnasiet och även diskutera vilka implikationer dessa uppfattningar kan ha i den pedagogiska uppgiften. Därmed ställde vi följande frågor: Hur uppfattar elever och lärare olika ämnen? Tillskrivs några ämnen högre status än andra? Vilken betydelse kan elevers och lärares uppfattningar ha för den pedagogiska verksamheten? För att få svar på dessa frågor delade vi ut enkäter till elever på våra två VFU-skolor samt intervjuade 12 lärare och en rektor. Sedan sammanställde vi svaren i tabeller. Vårt resultat visar att både elever och lärare värderar ämnen olika, vilket vi ville undersöka. Vi fann även att de ämnen som eleverna värderar som roliga inte är de som de värderar som viktiga. Således behöver vissa ämnen i skolan lyftas upp. För att lyckas med detta behövs det kontinuerlig uppdatering i alla ämnen. Alla pedagoger behöver också förstå att estetisk verksamhet är viktig och ska prägla alla skolämnen. Lärare behöver således jobba med att se till helheten och att få eleverna att förstå denna helhet. Sökord: uppfattning, ämnen, inlärning, status, intressant Förord Vi är tre tjejer som har jobbat tillsammans med detta examensarbete. Det har varit väldigt roligt att bolla idéer sinsemellan. Om en av oss har varit dålig eller indisponibel har det alltid funnits någon att diskutera med och att använda som bollplank. Oftast har vi alla tre varit samlade och gemensamt arbetat fram texten. Ibland har vi jobbat själva på olika delar, men i så fall ständigt i dialog med de andra två. Vi tycker att vi har kompletterat varandra mycket bra, både psykiskt och intellektuellt, i synnerhet på grund av att vi har olika ämnenskunskaper och bak...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Uppfattning om ämnen och den pedagogiska utmaningen En studie om gymnasieelevers och lärarens syn på olika ämnen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Uppfattning om ämnen och den pedagogiska utmaningen En studie om gymnasieelevers och lärarens syn på olika ämnen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=36957 [2024-04-30]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×