Matematik med utemiljön som klassrum – hur elevernas lärande i matematik påverkas av att undervisningen sker i utemiljön

1444 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Studien undersöker hur elevernas lärande i matematik påverkas av att undervisningen sker i utemiljön och riktar in sig på arbetssätt, innehåll och elevernas lärande. Litteraturen berör utomhuspedagogik, laborativ matematik och utomhusmatematik. Kvalitativa intervjuer gjordes med sex lärare som hade erfarenheter av att arbeta med utomhusmatematik och avgränsades till att beröra skolår ett till och med fem. Huvuddragen i resultatet visar att lärarna använder andra arbetssätt vid utomhusmatematiken än vad de gör i klassrummet. Inomhus arbetar de med matematikböcker och laborativt, utomhus arbetar de endast med laborativa arbetssätt. Rörelse, lek, kreativitet, grupparbeten och samtal är exempel på aspekter som präglar arbetssätten utomhus. Det innehåll som eleverna möter i utomhusmatematiken skiljer sig åt mellan lärarna. Innehåll som lyfts fram är främst räknesätt, taluppfattning, begreppsförståelse, geometri, vikt, volym och längd. Möjligheterna för elevernas lärande är många, bland annat därför att det laborativa materialet gör det lätt, de minns bättre vad de lärt, olika sätt att lära tillfredställs, deras roller förändras och de upplever matematiken lustfylld. Svårigheter som lärarna för fram är vädrets inverkan sa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Matematik med utemiljön som klassrum – hur elevernas lärande i matematik påverkas av att undervisningen sker i utemiljön

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Matematik med utemiljön som klassrum – hur elevernas lärande i matematik påverkas av att undervisningen sker i utemiljön
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=37234 [2024-04-23]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×