Elevers informationssökningsvanor och källkritiska metoder : En fallstudie av tre skolor

3306 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vi har i vårt examensarbete inom Pedagogik med didaktisk inriktning C valt att genomföra en kvantitativ studie bland tre skolor i en mellanstor svensk stad med avseende på informationssökning och källkritik. Syftet med vår uppsats var att få insikt om elevers informationssökningsvanor samt att se vilka källkritiska metoder de använder för att sålla och granska information på Internet.Våra frågeställningar löd som följande:1. Hur ser elevers informationssökningsvanor ut, hur går de tillväga för att ta reda på fakta?2. Vilka källkritiska metoder använder de i samband med informationssökning på Internet?3. Upplever eleverna att de får tillräcklig undervisning i källkritik och informationssökning?4. Skiljer sig informationssökningsvanor och källkritiska metoder åt mellan könen?5. Är Internet en primärkälla eller går elever i första hand till andra källor?6. Hur upplever elever att Internet fungerar som informationskälla? Hittar eleverna det de söker efter?För att uppnå vårt syfte samt att få svar på våra frågeställningar valde vi att genomföra vår kvantitativa undersökning med hjälp av enkäter.I vår undersökning fann vi att eleverna främst använder Internet som källa. Sökmotorer är det mest populära valet av informationskälla, där de flesta använder sig av sökmotorn Google. Den vanligaste källkritiska metoden hos eleverna är att jämföra den information de hittat med en annan källa för att stämma av dess pålitlighet. Detta fann vi var en otillräcklig metod som innebär vissa risker. Övriga metoder för källkritik saknas. Eleverna har under sin tid på högstadiet inte fått någon undervisning i vare sig informationssökning eller källkritik. Dock anser pojkarna i undersökningen att de inte behöver ha ytterligare undervisning i informationssökning medan flickorna uttrycker ett behov av detta. Samtliga elever i vår studie eftersöker mer undervisning i källkritik. Vi avslutade vårt examensarbete med en diskussion om hur vi som framtida lärare kan främja elevernas informationssökning och källkr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Elevers informationssökningsvanor och källkritiska metoder : En fallstudie av tre skolor

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Elevers informationssökningsvanor och källkritiska metoder : En fallstudie av tre skolor
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39517 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×