Hur ledningen integreras efter ett förvärv : Ford-Volvo och GM-Saab

1551 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Förvärv blir mer och mer vanligt inom affärsvärlden. Företag förvärvar andra företag som har de konkurrensfördelar som de vill komma åt. Det kan handla om att få mer kompetens eller utöka sin marknadsposition genom att förvärva företag med utvecklad produktion. Dessa olika motiv leder till olika integrationsprocesser.Har ett företag flera motiv bakom ett förvärv ställer detta motstridiga krav på självständighet och beroende hos de båda företagen. Vissa förvärv kräver att integrationen är minimal för att inte förstöra det värdeskapande process som företaget vill åt. Samtidigt finns det förvärv som kräver en total integrering för att kunna utnyttja värdet vid produktionsresurser.Uppsatsen handlar om den paradox som uppstår när ett företag är ute efter flera värden hos det tilltänkta företaget och detta kräver motstridiga integrationsprocesser som ställer höga krav på ledningen. Detta leder fram till syftet som lyder: Uppsatsen ska undersöka hur ledningen i det förvärvade företaget utformas när förutsättningarna kräver stor grad av självständighet hos det förvärvade företaget.Den modell som används för att beskriva problematiken är framtagen av Haspeslah och Jemisons (1991) och beskriver integrationsprocessens krav på ömsesidigt strategiskt beroende i kombination med organisatorisk autonomi. Uppsatsen utvecklar deras resonemang och kompleterar modellen med nyckelfaktorer för hur en ledning ska utformas när det kommer till ett förvärv. Dessa nyckelfaktorer bygger främst på resonemang av Kitching (1967), Armour (2002) och Haspeslagh och Jemison (1991).För att beskriva och analysera problematiken i verkligheten används två förvärv, GM:s förvärv av Saabs personbilsdivision samt Fords förvärv av Volvo personvagnar. Dessa två fall ställer höga krav på organisatorisk autonomi. Vi har främst använt oss av sekundär data inhämtade ur två böcker som beskriver de båda förvärven ur ett populärvetenskapligt perspektiv.Det visade sig att de olika förvärven skiljer sig åt när det kom till utformningen av ledningen. GM bytte ut större delen av Saabs ledning medan Ford valde att behålla den ledning som redan e...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur ledningen integreras efter ett förvärv : Ford-Volvo och GM-Saab

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Hur ledningen integreras efter ett förvärv : Ford-Volvo och GM-Saab
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=40185 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×