Commonality - på vinst eller förlust? En studie av gemensam produktutveckling mellan Ford och Volvo

1642 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Under de senaste åren har bilindustrin blivit en allt mer konkurrentutsatt bransch. För att företagen skall uppvisa lönsamhet har antalet självständiga tillverkare successivt minskat och branschen har därför konsoliderats. Samarbete inom bilkoncerner, som i detta fallet Fordkoncernen, innebär i högre utsträckning krav på gemensamma komponenter och system – det vill säga synergieffekter – över bilmodeller av olika märken för att uppnå de fastställda avkastningskraven. Denna situation är inte ny för Volvo Persnvagnar, men till skillnad från är möjligheterna mindre att göra avsteg från fastställda mål, detta främst beroende på de krav som Volvo Personvagnars nuvarande ägare Ford Motor Company ställer på företaget. Mot bakgrund av detta har författarna ställt upp följande hypotes; De synergieffekter, vilka bestäms av den ökade graden av commonality mellan olika produkter, som Ford hoppas skall uppstå genom förvärvet av Volvo, har inte kunnat realiseras fullt ut i det första integrerade nybilsprojektet. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur det har fungerat när Ford, Mazda och Volvo, genom organisatoriskt samarbete utvecklat nya bilmodeller på en gemensam plattform för att därigenom kunna anta eller förkasta den uppställda hypotesen. Avgränsningar: Uppsatsen huvudsakliga inriktning behandlar hur det har fungerat när Ford och Volvo gemensamt utvecklat nya bilmodeller på en gemensam plattform och endast i begränsad utsträckning berör vi hur produktens färdiga form kommer gestaltas. Metod: Datainsamlingen har genomförts genom tolv djupintervjuer med anställda på Volvo Personvagnar med god insikt i C1/P1-projektet samt även erfarenheter från tidigare nybilsprojekt. Dessutom har sekundärdata använts främst för att forma den teoretiska referensramen samt att ge en vidgad förståelse dels för ämnet dels för problematiken. Resultat och slutsatser: Studien visade på att det fanns förståelse för commonality - vad begreppet innebär samt varför man arbetar strävar efter det. Dock efterlyste respondenterna att ledningens mål skulle vara mer konkreta. Generellt upplevde man att målen inom C1/P1-projektet uppnåtts men samtidigt upplevde man det vara svårt att mäta utfallet gentemot de uppsatta målen. Sammanfattningsvis kan man säga att respondenterna har varit såväl positiva som negativa till samarbetet och att detta ger anledning att anta den uppställda hypotesen. Förslag till fortsatt studier: Det skulle vara intressant att se hur fler i...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Commonality - på vinst eller förlust? En studie av gemensam produktutveckling mellan Ford och Volvo

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Commonality - på vinst eller förlust? En studie av gemensam produktutveckling mellan Ford och Volvo
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=40193 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×