Faktorer som skapar den underhållande/icke-underhållande shoppingupplevelsen - En explorativ studie ur svenska konsumenters perspektiv

1533 visningar
uppladdat: 2004-06-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet är att urskilja faktorer som påverkar en svensk konsuments uppfattning om vad som är en underhållande respektive icke-underhållande shoppingupplevelse. Genom att vara explorativa kan vi generera de faktorer som visar på vad det är i shoppingen som kunder uppfattar som underhållande respektive icke-underhållande beståndsdelar i shoppingupplevelsen. Vidare vill vi få en förståelse för hur en underhållande och rolig shoppingupplevelse kan skapas för svenska konsumenter och hur denna kunskap kan användas rent praktiskt ur ett konsumentperspektiv. Den ökade förståelsen medverkar till att vi ska kunna beskriva konsumentens upplevelse. Resultatet av undersökningen blev tolv faktorer som påverkade den underhållande respektive icke-underhållande shoppingupplevelsen. De faktorer som var viktigast för den underhållande shoppingupplevelsen var pris, socialt umgänge, butiksmiljö och personal. Vid den icke-underhållande upplevelsen var det butiksmiljö, personal, uppgiftsorientering och intresse som påverkade mest. Bland de tolv faktorerna redovisade vi tre nya faktorer, vilka inte tidigare forskning presenterat. De nya faktorerna var känslor, kvalité och väder, vilket också är uppsatsens teoretiska bidrag. Uppsatsens praktiska bidrag gäller förslag på hur svensk handel kan skapa en underhållande shoppingupplevelse. Vårt resultat ger vid handen att handeln bör utforma en miljö, som ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Faktorer som skapar den underhållande/icke-underhållande shoppingupplevelsen - En explorativ studie ur svenska konsumenters perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-06-04]   Faktorer som skapar den underhållande/icke-underhållande shoppingupplevelsen - En explorativ studie ur svenska konsumenters perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44262 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×