Grundskollärares uppfattning om integrering av elever med Asperger syndrom
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2009-10-19
"Den tidiga utvecklingen kan likna den man ser hos barn med ADHD. ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Det är vanligt med överlappning mellan ADHD & Asperger syndrom & kan därför vara svårt att diagnostisera små barn. " Stämmer i så fall enbart på pojkar då As hos flickor inte är utåtagerande i samma utstäckning som pojkar. As hos fliickor överlag skiljer sej mycket från pojkar vilket också är an av anledningarna till att färre flickor får diagnosen. Träffar barnet inte en psykolog el.läkare med kunskap om As & flickor så kan barnet få fel diagnos el.ingen diagnos alls förens barnet är tonåring. Kunskapen är låg om As & om flickor & As extremt låg. Att As hela tiden klumpas ihop med Adhd gör dessutom att As barn får det sämre i skolan, de behöver lugn & ro & stuktur men slängs in i klasses med utåtagerande barn med AdHd. As barnen som behöver lugn & styktur & då de har svårt att förstå andra så är det def. inte lätt för dom att hela tiden bli störda av svårbegripliga & utåtagerande barn som inte sällan ger sej på As barnen för att As barnen inte har "vett" att hålla sej undan...
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-01-01] Grundskollärares uppfattning om integrering av elever med Asperger syndromMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44385 [2024-04-26]