Företagen börjar mer och mer använda sig av företagsportaler. Men
företagsportalerna är dock inte optimerad idag, informationstillgängligheten
skulle kunna gå att förbättra. Med informationstillgänglighet menar vi, i
denna uppsats, att användaren ska få den information som är relevant för
honom/henne i rätt tid, kunna göra sökningar när han/hon behöver få tag i
information och få resultatet presenterat för honom/henne på bästa möjliga
sätt. Han/hon ska även kunna få tag i information genom samarbete med andra
användare.
Syftet med uppsatsen är att undersöka och skapa förståelse för vilka av de
centrala egenskaperna i företagsportaler som tekniker ur artificiell
intelligens kan tänkas användas, detta för att öka
informationstillgängligheten i företagsportaler.
Vi har intervjuat företag som har erfarenhet av företagsportaldesign och har
börjat arbeta med artificiell intelligens som stöd till deras
företagsportallösning. Frågorna som vi ställde till företagen är grundade
på de slutsatser vi dragit. Slutsatserna drog vi från teoristudier av
artificiell intelligens och företagsportaler, detta för att hitta delar i
företagsportaler som kan stödjas av artificiell intelligens. I dag finns det
inte någon teori som tar upp artificiell intelligens i kombination med
företagsportaler.
Det vi har kommit fram till i vår undersökning är att artificiell
intelligens kan stödja företagsportaler genom att öka
informationstillgängligheten. Artificiell intelligens kan ge stöd åt
användaren genom att intelligenta agenter kan uppdatera användarens profil
utifrån hans/hennes beteende och kan därmed ge rätt, relevant samt
uppdaterad information. In-telligenta agenter körs i bakgrunden och när ny
information finns tillgänglig hämtar agenten det och presenterar det för
honom/henne. Artificiella neurala nätverk kan öka
informationstillgängligheten genom att ge möjligheter för den anställde att
få ut information ur komplexa situationer och de kan även användas för
strategiskt management och göra prognoser om framtiden. Sökning k...