Stealth Marketing : En kvalitativ undersökning av en kontroversiell marknadsföringsmetod i det etiska gränslandet

2351 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vår uppsats utgår från det faktum att det har blivit svårare för företag att utmärka sig i det ökande bruset av marknadskommunikation. Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet har tvingat marknadsförare och företag att använda sig av nya och annorlunda marknadsföringsmetoder för att nå ut med sina budskap. Samtidigt visar forskning att dagens reklamintensiva samhälle har medfört en ökande skepticism hos konsumenter när det gäller kommersiell påverkan och att konsumenters förtroende för företag generellt sett har försvagats. Frågan om marknadsföringsmetoder och kommersiell påverkan är ett känsloladdat ämne, eftersom fler metoder tenderar att inkräkta på konsumenternas integritet. Det har visat sig att konsumenter litar mer än någonsin på sina vänner och sin familj och allt mindre på reklambudskap när det gäller att bestämma vilka produkter och tjänster de ska köpa I USA har fler företag börjat använda sig av en marknadsföringsmetod som kallas Stealth Marketing för att skapa medvetenhet kring sina produkter/varumärken. Metoden innefattar alla finansierade försök att påverka en viss målgrupp genom kommunikation som kan uppfattas som icke-kommersiell. Mycket tyder faktiskt på att intresset för Stealth Marketing ökar stort även i Sverige. Syftet med denna uppsats är att undersöka 20-28- åriga svenska konsumenters förhållningssätt till Stealth Marketing som marknadsföringsmetod med hjälp av attityd- och etikteori. Vi har tittat närmare på den typ av Stealth Marketing där företag hyr ”skådespelare”, så kallade brand pushers vilka utger sig för att vara privatpersoner. Dessa skådespelare har till uppgift att närma sig andra privatpersoner i vardagliga situationer. Syftet är att på ett så naturligt sätt som möjligt inflika kommersiella budskap i spontana konversationer. Våra respondenter fick ta del av tre tankeexperiment, situationer där företag på olika sätt hade försökt skapa artificiell Word-of-mouth. Detta för att respondenterna skulle kunna relatera till vårt uppsatsämne trots att de inte själva blivit utsatta för Stealth Marketing.I början av uppsatsarbetet ställde vi oss bland annnat följande frågor: Finns det risker med att inkräkta på konsumentens privata sfär? Kan det vara så att företag som kränker potentiella kunders integritet riskerar att metoder som är till för att skapa Word-of-mouth slår tillbaka på företaget? En av våra viktigaste slutsatser är att Stealth Marketing tenderar att inkräkta på konsumenters personliga sfär. Metoden uppelvdes som kränkande när marknadsförare spelar på attraktionskraften mellan privatpersoner. Detta, i kombination med marknadsföring av alkoholhaltiga drycker och dold avsändare, gjorde metoden föga populär bland våra respondenter. Missbruk av en marknadsföringsmetod som Stealth Marketing medför enligt våra respondenter en viss risk att konsumentens relation till företaget skadas. Skadad tillit till företaget kan enligt de flesta av våra respondenter på kort sikt leda till att konsumenten bojkottar företaget och dess produkter. På lite längre sikt förklarade våra respondenter att känslan av att vara kränkt och lurad förmodligen mattas av och att företaget genom att skapa intresse för en ny, spännande produkt kan locka tillbaka konsume...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Stealth Marketing : En kvalitativ undersökning av en kontroversiell marknadsföringsmetod i det etiska gränslandet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Stealth Marketing : En kvalitativ undersökning av en kontroversiell marknadsföringsmetod i det etiska gränslandet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45811 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×