Kundlojalitet inom kollektivtrafiken

1646 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med detta arbete är att belysa vad som leder till kundlojalitet gentemot kollektivtrafiken. För att kunna uppfylla syftet har jag utgått från allmänna teorier inom marknadsföring och beteendevetenskap som behandlar kundlojalitet samt attityder. I arbetet har jag använt begreppet kundlojalitet annorlunda då det i detta fall inte handlar om något regelrätt återköp utan snarare om kunden betalar eller inte för den erhållna tjänsten. Kunden är illojal och fuskar om de inte betalar på ett korrekt sätt för tjänsten. Jag har genomfört en belåtenhet- och attitydundersökning bland kunderna hos en aktör inom kollektivtrafiken. Aktören är en av Sveriges största kollektivtrafiksbolag, Stockholms Länstrafik (SL), med mer än 600.000 människor som reser varje dag inom Stockholms län. Informationen samlades in med hjälp av en enkät som besvarades av 100 resenärer på tunnelbanan i Stockholm. Utifrån de resultat som undersökningen gav har jag kommit fram till ett antal viktiga faktorer och attityder som påverkar kundens lojalitet negativt. De främsta faktorerna som orsakar missbelåtenhet är bland annat att kollektivtrafikens tjänster inte är pålitliga och att aktören saknar lyhördhet. Dessutom anser många av de tillfrågade att tjänsten inte är prisvärd, att de saknar respekt för aktören och att de inte känner sig säkra när de reser kollektivt. De attityder som påverkar kundens beteende är framförallt brist på förtroende för aktören, att det är för dyrt och många saknar empati med aktören och dess ekonomiska situation. Dessutom tycker många kunder att det är för lätt och riskfritt att fuska. Kunderna tycker inte personalen gör tillräckligt för att stoppa fusket och många saknar respekt för aktören. Aktören behöver återfå sin resp...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kundlojalitet inom kollektivtrafiken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Kundlojalitet inom kollektivtrafiken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46175 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×