Fastighetskontorets arbetsmiljöledningssystem: en fallstudie av en kommunal förvaltnings systematiska arbetsmiljöarbete

1766 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Enligt svensk arbetsmiljölagstiftning finns krav på att arbetsmiljöarbetet ska organiseras på ett systematiskt sätt inom alla verksamheter som sysselsätter arbetstagare. Vanliga förekommande problem som uppmärksammats i detta arbete är att det oftast fokuseras på åtgärdandet av problem istället för att arbeta förebyggande, att det finns en otillräcklig integrering av arbetsmiljöfrågor i den övriga verksamhetsplaneringen samt att det finns bristande insikter i vad en dålig arbetsmiljö egentligen kostar verksamheten. Objektiva krav och praktiska råd på hur arbetsmiljöarbetet kan organiseras finns att hitta i föreskriften (2001:1) Systematiskt arbetsmiljöarbete. Föreskriften kan underlätta planeringen, ledningen och kontrollen av arbetsmiljön i en verksamhet. Syftet med studien var att kartlägga och analysera hur en kommunal förvaltning organiserat sitt systematiska arbetsmiljöarbete samt utarbeta konstruktiva förslag på eventuella förbättringar. Innan undersökningen påbörjades utformades en teoretisk referensram baserad på lagkrav samt praktiska och tillämpbara råd. En fallstudie som bygger på intervjuer med berörda inom den kommunala verksamheten genomfördes sedan. Analysen av insamlad data visade på vissa brister i organiseringen av förvaltningens arbetsmiljöarbete vad avser planering, ledning och kontroll. De främsta problemen kunde spåras till uppgiftsfördelningen av arbetsmiljöuppgifter, arbetsmiljöpolicyn och vissa rutiner i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Åtgärdsförslag och rekommendationer på de problem som kartlades utarbetades med beaktande av de målsättningar som finns inom kommunen och förvaltningen. Förbättringsförslag och rekommendationer utarbetades för:
  • delegeringar av arbetsmiljöuppgifter
  • hantering av aktuella lagar och regler
  • hantering av dokument och skriftliga rutiner
  • arbetsmiljöpolicyns utformning
  • kartläggning av arbetsmiljön och rutiner vid arbetsmiljöundersökningar
  • rutiner vid riskbedömning, riskhant...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Fastighetskontorets arbetsmiljöledningssystem: en fallstudie av en kommunal förvaltnings systematiska arbetsmiljöarbete

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Fastighetskontorets arbetsmiljöledningssystem: en fallstudie av en kommunal förvaltnings systematiska arbetsmiljöarbete
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46184 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×