Ny lag om finansiell rådgivning ? Uppfyller lagen sitt syfte?

1868 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och Problem: Den 1 juli 2004 trädde en ny lag i kraft för att skydda konsumenten och stärka förtroendet på marknaden. Den nya lagen heter Lagen om finansiell rådgivning till konsumenter och syftet med lagen, enligt lagstiftaren, är att förbättra konsumentskyddet, öka förtroendet på marknaden och höja kompetensen hos anställda. Exempel på rådgivare som omfattas av lagen är rådgivare som är anställda på banker, värdepappersbolag, fondbolag och försäkringsbolag. Bankerna har nyligen ställts inför problemet att implementera den nya lagen och det kan därför vara intressant att se om bankerna anser att lagen uppfyller det syfte som lagstiftaren eftersträvar. Uppsatsens problemformulering är därför följande; Uppfyller lagen om finansiell rådgivning till konsumenter sitt syfte? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om bankerna anser att lagen om finansiell rådgivning uppfyller sitt syfte. Uppsatsen kan ses som ett bidrag i den debatt som har pågått i samhället kring införandet av den nya lagen. Den kan även ses som ett bidrag för andra värdepappersbolag och övriga som är verksamma inom området. Den kan till exempel användas i personalutbildning, som hjälpmedel för de som står inför licensiering, ett stöd för befintliga licensierade rådgivare eller för andra som önskar kunskaper inom det aktuella området. Avgränsningar: Författaren har avgränsat sig till att se problemet ur bankernas perspektiv, det vill säga om bankerna anser att lagen uppfyller sitt syfte. Vidare har författaren avgränsat sig till att genomföra intervjuer med de fyra storbankerna som är, Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea och SEB. Till sist har författaren valt att avgränsa sig geografiskt, främst på grund av uppsatsens omfång och tidsram. Metod: För att svara på syftet och få en bred inblick i problemet har författaren bearbetat diverse litteratur inom området, studerat lagar och regler samt tagit del av den allmänna debatten kring ämnet. Författaren har valt att använda sig av en kvalitativ metod för insamlande och bearbetning av empiriskt material. Vidare gör författaren en deskriptiv undersökning och genomför uppsatsen utifrån ett deduktivt arbetssätt. Intervjuerna genomförs med en strävan mot att de skall vara ostandardiserade och fria på grund av att det anses mest lämpligt vid insamling av ”mjuka” data. Resultat och slutsatser: Lagstiftarens syfte är förbättra konsumentskyddet, öka förtroendet på marknaden samt höja kompetensen hos anställda. Bankerna anser att lagen uppfyller sitt syfte. Konsumentskyddet förbättras genom att lagen säkerställer kompetensen på rådgivare samt genom kravet på dokumentation. Här uppstår dock även ett krav på konsumenten som tar emot och verifierar dokumentationen. När det gäller dokumentationskravet förklarar bankerna att det inte står klart än var gränsen går och menar att invecklade diskussioner och överdrivet dokumenterande är inte alltid det som gynnar konsumenten bäst. Alla individer är olika. Ett ökat förtroende uppnås genom att lagen säkerställer en lägsta kompetens på rådgivare. I och med lagen skall alla som ger råd genomgå en certifiering som fastställer kunskap inom ämnesområden som finansiell ekonomi och etik. Att rådgivningen nu är bokad och tar längre tid anses inte vara negativt enligt bankerna utan rådgivarna kan kartlägga kundernas situation och lättare se helheten. Detta bör leda till fler nöjda kunder och ett ökat långsiktigt förtroende. Syftet är till sist att höja kompetensen vilket sker genom certifiering och licensiering. Detta är bra då kunder idag ställer höga krav och det gäller för bankerna att kunna leverera ett mervärde. Det kan dock påpekas att en rådgivares teoretiska kunskaper har en liten betydelse om en rådgivare saknar en pedagogisk förmåga. Förslag till fortsatta studier: Författaren har i denna uppsats gjort vissa avgränsningar. En avgränsning som görs är att se om lagen uppfyller sitt syfte sett ur bankernas perspektiv. Ett förslag till vidare forskning vore att se hur konsumenterna upplever den nya lagen. Vidare anser författaren att det vore intressant ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ny lag om finansiell rådgivning ? Uppfyller lagen sitt syfte?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Ny lag om finansiell rådgivning ? Uppfyller lagen sitt syfte?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46603 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×