SammanfattningUppsatsen har för avsikt att undersöka hur svenska inredningsföretag använder design management för att utveckla sin verksamhet. Med design management avses funktionen att leda och kontrollera designprocessen, det innefattar också att fungera som länken mellan designen och organisationen. Design management har även som funktion att integrera designkonceptet i andra delar av organisationen, samt att integrera organisationen i designprocessen.Genom kursen Innovation and design management vid Växjö universitet där författarna studerar knöts kontakt med Anders Wisth, projektledare för Möbelriket i Småland. Anders Wisth hade observerat att flera företag som arbetar med design hade svårt att utveckla sin verksamhet. Möbelriket förmedlade kontakten till tre inredningsföretag som alla hade nått framgång med sin design och utvecklat sin verksamhet.Hur dessa företag arbetade med design jämfördes sedan mot varandra samt mot teorin. Det gjordes för att kunna se om det fanns gemensamma framgångsfaktorer i deras sätt att arbeta. Resultatet av analysen visade att det fanns gemensamma framgångsfaktorer mellan dessa företag och även med den teori som har används i denna uppsats.ForskningsfrågaHur använder svenska inredningsföretag design management för att implementera design i sin verksamhet?SyfteSyftet är att skapa en förståelse för hur design management kan användas inom inredningsföretag och vilken betydelse design management har för deras framgång. Uppsatsen syftar till att leta efter gemensamma framgångsmönster i deras arbete med design management.MetodSom metodval har flerfallstudie använts. För den empiriska undersökningen har intervjuer med anställda på företagen genomförts. Resultatet av detta har analyserats för att kunna kartlägga framgångsfaktorer för design management.SlutsatserFöretagen har...