Någonting mystiskt händer i Sjumilaskogen: En kulturpolitisk analys av TV-reklam riktad till barn på TV 4 och Kanal 5

1444 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
The aim of this Masters thesis is to review Swedens unique law against TV-commercials intended for children under twelve years old. The law has to be abided by TV 4, but not by Kanal 5, so the aim is also to compare TV 4 and Kanal 5 and to see in what different ways commercials are shaped in the two channels. The cultural policy analysis is based on our aim and problem. We have also had the terms semiotic and intermediality in mind together with a model made by the researcher in semiotics Roman Jakobson. The model consists of six different communicative functions. The research is founded on TV-commercials recorded from TV 4 and Kanal 5 during four weekends in February 2005. We only analyse the commercials which we think are intended for children, which then means seven different TV-commercials from TV 4 and nineteen different ones from Kanal 5. The results of this study reveal that TV-commercials on TV 4 broke the law thirteen times and that Kanal 5 showed TV-commercials intended for children only during this period of time. TV-commercials are not allowed to directly encourage children under age to buy a product, which the makers of the commercials avoid by instead encouraging them indirectly. The research also reveals that all functions ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Någonting mystiskt händer i Sjumilaskogen: En kulturpolitisk analys av TV-reklam riktad till barn på TV 4 och Kanal 5

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Någonting mystiskt händer i Sjumilaskogen: En kulturpolitisk analys av TV-reklam riktad till barn på TV 4 och Kanal 5
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46954 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×