Marknadsföring av elektroniska tidskrifter på svenska universitets- och högskolebibliotek

1449 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
The transition from paper to electronic journals in induces a major change in academic libraries. The library must focus on customising the service to meet user needs in order to compete with other actors on the market. This situation entails the need for a marketing and management approach in library organisations. Linda Ashcroft has in previous research focused on marketing of electronic journals. She has stated the importance of simplifying the user environment of electronic journals and the importance of regaining control over electronic journals from publishers and vendors. This masters thesis aims to describe how electronic journals are being promoted and evaluated in Swedish Academic Libraries. Based on Ashcrofts questionnaire we also relate our results to Great Britain and North America. Our results show that Swedish libraries promote e-journals with methods that make the user aware and interested in using e-journals. However, none of these methods are found successful. The most effective future promotion method is connected to user behaviour. The results show a great reliance on statistics for evaluation purposes, while the qualitative evaluation is lacking in both continuance and extent. The libraries do not have enough time for promotion and evaluation activities and find that publishers complicate library promotion and evaluation. Our research shows great similarities to the conditions in Great Britain and North America. Based on Kotlers marketing approach, the S...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Marknadsföring av elektroniska tidskrifter på svenska universitets- och högskolebibliotek

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Marknadsföring av elektroniska tidskrifter på svenska universitets- och högskolebibliotek
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47532 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×