Egna märkesvaror- Kunden i centrum? : En fallstudie av EMV i livsmedelsbranschen

1027 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ambitionen med denna studie är att med hjälp av branschexperter och konsumenter söka faktorer som ska öka vår förståelse för om Egna Märkesvaror (EMV) uppfyller ett behov för konsumenterna eller om det är ett hämmande inslag i Svensk dagligvaruhandel. I vår undersökning använder vi oss av en deduktiv ansats där vi utgår från redan befintliga teorier och ställer dessa emot empirin. För att säkerställa validitet har vi valt att använda metoden fallstudie som tillåter stor frihet i insamlingen av data, tolkning och analys. Valet av teori utgår ifrån en samverkan mellan varumärkesteorier, relationsmarknadsföringsteorier och teorier om EMV, eftersom dessa utgör en betydande roll för denna studie. Empirin är insamlad genom fem intervjuer med olika butikschefer på ICA och Coop samt genom en konsumentundersökning. I analysen görs en jämförelse mellan den teoretiska referensramen och den empiriska undersökningen. Analysen visar att EMV kategorin Store brands har starka mervärden för konsumenten där ett flertal produkter har positionerat sig som det marknadsledande varumärket. Dessa mervärden är framförallt det förmånliga priset till en upplevd hög kvalitet. Det har dock framkommit att EMV fortfarande har begränsningar då många konsumenter inte ser produkterna som originalet. Vår Slutsats består av faktorer som förklarar att införandet av handelns EMV förefaller vara ett bra initiativ till att försöka tillgodose behovet av lägre matpriser i Sverige. Vi kan i de butiker vi valt att studera konstatera att detta inte har skett på bekostnad av konsumentens valfrihet och att kundens åsikter därför är det primära för detaljisterna. Vi har vidare inte funnit något fall där butikerna faktiskt ersatt ett känt leverantör...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Egna märkesvaror- Kunden i centrum? : En fallstudie av EMV i livsmedelsbranschen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Egna märkesvaror- Kunden i centrum? : En fallstudie av EMV i livsmedelsbranschen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47891 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×